[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 7-32 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش هوش معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398
خانم فائزه اعتمادی*1، آقای دکتر رضا جعفری هرندی2
1- دانشگاه قم ، mahyaparsaee73@yahoo.com
2- دانشگاه قم
چکیده:   (600 مشاهده)
هدف :هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوش‌معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم بوده است. روش : روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌‌‌‌‌ای چند مرحله‌ای 60 دانش‌آموز انتخاب و به طور تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه مسئولیت‌پذیری نوجوانان نعمتی (1387)  مورد استفاده قرار گرفت که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه‌‌ی 90 دقیقه‌ای با استفاده از بسته‌‌ی آموزشی هوش‌معنوی بومی شده کینگ (king, 2008) که با ادبیات تربیت اسلامی انطباق داده شد، مورد آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد، تفاوت بین عملکرد دانش­آموزان در مسئولیت‌پذیری و تمامی ‌مؤلفه‌‌‌‌های آن بجز قانونمندی در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است. بنابراین می‌توان گفت آموزش هوش‌معنوی سبب افزایش مسئولیت‌پذیری در تمامی ‌مؤلفه‌‌‌‌های ‌‌‌آن بجز قانونمندی در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 99- 1398 می‌شود. نتیجه گیری :مطابق با نتایج این بررسی با تمرکز بر آموزش و رشد هوش معنوی نوجوانان می‌توان مسئولیت‌پذیری آن‌ها را ارتقاء داد.
 
 
واژه‌های کلیدی: آموزش هوش‌معنوی، مسئولیت‌پذیری، دانش‌آموزان دختر، دوره متوسطه اول، پایه هشتم، شهر قم
متن کامل [PDF 865 kb]   (301 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1399/8/17 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/11/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

etemadi F, jafari harandi R. The Effectiveness of Training Spiritual Intelligence on Responsibility among the Junior High School Female Students in Qom in School Year 2019-2020. qaiie. 2020; 5 (3) :7-32
URL: http://qaiie.ir/article-1-654-fa.html

اعتمادی فائزه، جعفری هرندی رضا. تأثیر آموزش هوش معنوی بر مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (3) :7-32

URL: http://qaiie.ir/article-1-654-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)