تأثیر آموزش هوش معنوی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398
|
فائزه اعتمادی* 1، رضا جعفری هرندی2  |
1- دانشگاه قم ، mahyaparsaee73@yahoo.com 2- دانشگاه قم |
|
چکیده: (3005 مشاهده) |
هدف :هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش هوشمعنوی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم بوده است. روش : روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال 99-1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 60 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان نعمتی (1387) مورد استفاده قرار گرفت که از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بود. گروه آزمایش طی 10 جلسهی 90 دقیقهای با استفاده از بستهی آموزشی هوشمعنوی بومی شده کینگ (king, 2008) که با ادبیات تربیت اسلامی انطباق داده شد، مورد آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده ها با روش تحلیل کواریانس انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، تفاوت بین عملکرد دانشآموزان در مسئولیتپذیری و تمامی مؤلفههای آن بجز قانونمندی در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است. بنابراین میتوان گفت آموزش هوشمعنوی سبب افزایش مسئولیتپذیری در تمامی مؤلفههای آن بجز قانونمندی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر قم در سال تحصیلی 99- 1398 میشود. نتیجه گیری :مطابق با نتایج این بررسی با تمرکز بر آموزش و رشد هوش معنوی نوجوانان میتوان مسئولیتپذیری آنها را ارتقاء داد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش هوشمعنوی، مسئولیتپذیری، دانشآموزان دختر، دوره متوسطه اول، پایه هشتم، شهر قم |
|
متن کامل [PDF 865 kb]
(1915 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1399/8/17 | ویرایش نهایی: 1400/1/21 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/11/25 | انتشار: 1399/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29
|
|
|
|