[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 127-154 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبار سنجی الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران
خانم زهرا کوشی1، دکتر نعمت الله موسی پور*2، دکتر محمد آرمند3، دکتر علی محبی4
1- دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی
2- دانشگاه فرهنگیان تهران ، n_mosapour@uk.ac.ir
3- پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت
4- سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش، تهران
چکیده:   (921 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی بود. روش: روش پژوهش آمیخته با طرح کیفی - کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل مقالات، پایان نامه­ها و رساله­های دکتری، اسناد و کتب از سال 1390 تا 1398 و در بخش کمی معلمان دوره دوم ابتدایی شهر کرمان بودند. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی فیش برداری از  مقالات، پایان نامه­ها و رساله­های دکتری و کتب و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دو استفاده گردید. یافته ها: یافته­ها نشان داد که 35 مضمون پایه، یازده مضمون سازمان­دهنده و سه مضمون فراگیر در سه حیطه شناخت، باور و رفتار اخلاقی شناسایی شدند، سپس پرسش­نامه­ای جهت اعتبارسنجی الگو با 35 گویه طراحی گردید. پایایی پرسش­نامه با استفاده از آلفای کرونباخ (95/0) و روایی (صوری و محتوایی) بر اساس نظرات اساتید در حوزه تعلیم و تربیت و با استفاده از روش سیگمای شمارشی  85/0 محاسبه شد. جهت اعتبارسنجی الگوی پژوهش از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. در بخش کمی یافته­ها نشان داد که همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای الگو بود.نتیجه گیری : با توجه به نتایج این بررسی و با تمرکز بر الگوی تربیت اخلاقی می­توان به بهبود سطح شناخت، باور و رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی کمک کرد.
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی، الگوی تربیت اخلاقی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 920 kb]   (255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/11/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kaveshi Z, Mosapour N, Armand M, Mohebbi A. Designing and validating the moral education model in the elementary of the educational system of the Islamic Republic of Iran. qaiie. 2020; 5 (3) :127-154
URL: http://qaiie.ir/article-1-638-fa.html

کوشی زهرا، موسی پور نعمت الله، آرمند محمد، محبی علی. طراحی و اعتبار سنجی الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (3) :127-154

URL: http://qaiie.ir/article-1-638-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)