طراحی و اعتبار سنجی الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران
|
زهرا کوشی1 ، نعمت الله موسی پور* 2، محمد آرمند3 ، علی محبی4 |
1- دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی 2- دانشگاه فرهنگیان تهران ، n_mosapour@uk.ac.ir 3- پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت 4- سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی آموزش، تهران |
|
چکیده: (3389 مشاهده) |
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی بود. روش: روش پژوهش آمیخته با طرح کیفی - کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل مقالات، پایان نامهها و رسالههای دکتری، اسناد و کتب از سال 1390 تا 1398 و در بخش کمی معلمان دوره دوم ابتدایی شهر کرمان بودند. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی فیش برداری از مقالات، پایان نامهها و رسالههای دکتری و کتب و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دو استفاده گردید. یافته ها: یافتهها نشان داد که 35 مضمون پایه، یازده مضمون سازماندهنده و سه مضمون فراگیر در سه حیطه شناخت، باور و رفتار اخلاقی شناسایی شدند، سپس پرسشنامهای جهت اعتبارسنجی الگو با 35 گویه طراحی گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ (95/0) و روایی (صوری و محتوایی) بر اساس نظرات اساتید در حوزه تعلیم و تربیت و با استفاده از روش سیگمای شمارشی 85/0 محاسبه شد. جهت اعتبارسنجی الگوی پژوهش از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. در بخش کمی یافتهها نشان داد که همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای الگو بود.نتیجه گیری : با توجه به نتایج این بررسی و با تمرکز بر الگوی تربیت اخلاقی میتوان به بهبود سطح شناخت، باور و رفتار اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی کمک کرد. |
|
واژههای کلیدی: تربیت اخلاقی، الگوی تربیت اخلاقی، دوره ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 920 kb]
(2002 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1399/7/10 | ویرایش نهایی: 1400/1/21 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/9/29 | انتشار: 1399/11/29 | انتشار الکترونیک: 1399/11/29
|
|
|
|