1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم 2- دانشگاه خوارزمی ، kadivar220@yahoo.com 3- دانشگاه علامه
چکیده: (854 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف سنجش اثربخشی بسته آموزشی درس دین و زندگی مبتنی بر نظریه انتخاب بر مسئولیتپذیری و عمل به باورهای دینی در دانشآموزان دختر پایه دهم در سال تحصیلی 1403-1402 بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل به تفکیک جنسیت بود. جامعه آماریشامل 360 نفر از دانشآموزان دختر پایه دهم منطقه 18 تهران بودند، که نمونه آماری شامل دو گروه 30 نفره انتخاب شد. ابزار پژوهش، بسته آموزشی و پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو و پرسشنامه عمل به باورهای دینی معبد بود. روش تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بود. یافتهها:بسته آموزشی بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر در سطح اطمینان 95% اثر معنادار است. (266/15F=، 01/0P<)و مقدار اندازه اثر نشان میدهد که میزان اندازه اثر آموزش بر مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر نوجوان برابر 35 درصد بوده است، همچنین این آموزش برعمل به باورهای دینی دانشآموزان دختر نوجوان در سطح اطمینان 95 درصد اثر معنادار ندارد. (117/0F=، 05/0P>) و میزان اندازه اثر آموزش برعمل به باورهای دینی دانشآموزان دختر نوجوان کمتر از 1 درصد بوده است. نتیجهگیری:مداخله پژوهشگر منجربه افزایش میزان مسئولیتپذیری دانشآموزان در نمونه آماری شد و با فراگیری اصول نظریه انتخاب، دانشآموزان دست به انتخابهای مسئولانه و مؤثر میزنند، این روش آموزش و مداخله منجر به افزایش میزان عمل به باورهای دینی دانشآموزان در نمونه آماری نشد.
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/2/25 | ویرایش نهایی: 1403/2/31 | پذیرش: 1402/6/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/7/10 | انتشار: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/3/1
rezaee soltan abadi M, kadivar P, sadipour E. (2023). the effectiveness of the teaching package of "Religionn and Life" based on "Choice Theory" on responsibility and practice of religious beliefs among students .. qaiie. 8(4), 55-72. doi:10.61186/qaiie.8.4.5 URL: http://qaiie.ir/article-1-1128-fa.html
رضایی سلطان آبادی مرضیه، کدیور پروین، سعدی پور (بیابانگرد) اسماعیل. اثربخشی بسته اموزشی درس دین و زندگی مبتنی برتئوری انتخاب پر مسئولیت پذیری و عمل به باورهای دینی در دانش اموزان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (4) :72-55 10.61186/qaiie.8.4.5