[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 64-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مرجعیت علمی و ارزش‌های بوم‌محور در نقشه جامع علمی کشور
زهرا امیرارجمندی* 1، مهرداد نوابخش2 ، باقر ساروخانی2
1- دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، S.Z.AMIRARJMANDI@GMAIL.COM
2- دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
چکیده:   (1239 مشاهده)
هدف: در جامعه اطلاعاتی امروز، علم و فناوری به­ مثابه مهمترین ارکان توسعه و پیشرفت جوامع تعریف شده­اندکه به سرعت در حال تغییرند. بر همین اساس دولت­ها سعی دارند فعالانه در سیاست­ها و اسناد بالادستی خود، به مقوله علم و فناوری ورود کنند و در جهت گفتمانی­شدن علم در سطح جامعه، سیاست­گذاری نمایند. یکی از مفاهیم اساسی در گفتمان علم و فناوری روز جامعه که نیازمند توجه در اسناد و برنامه های بالادستی است مفهوم "مرجعیت علمی" و "ارزش­های بوم محور" است که در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته اند و تبلور آن را می توان در اسناد بالادستی، از جمله نقشه جامع علمی کشور مشاهده نمود. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف تحلیل گفتمان نقشه جامع علمی کشور و در جهت حرکت به سمت وضعیت مطلوب در حوزه علم و فناوری در جامعه، انجام شده است.
روش: این پژوهش با به­کارگیری روش تحلیل گفتمان انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کلیه مفاد نقشه جامع علمی کشور می­باشند که به صورت هدفمند، راهبردهای سیزده­گانه آن با استفاده از روش لاکلاو و موفه و پس از متن خوانی و فیش برداری مورد تحلیل قرارگرفتند.
یافته ها: مطابق یافته های حاصله، دال مرکزی این گفتمان «مرجعیت علمی نوآورانه» است که از طریق مدلول­هایی همچون «علم بومی» و «اقتصاد دانش بنیان» ساخت معنایی خود را پیدا کرده است. این تثبیت با هژمونی «فرهنگ­محور/بوم­محور» حمایت­شده است و زمینه­های اسطوره­سازی این سند نیز از طریق شعارهایی همچون «برپایی تمدن نوین اسلامی»، «افزایش تولید فناورانه به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی» و «مرجعیت علمی زبان فارسی»، فراهم شده است.
نتیجه گیری:  اصول مستخرج عبارتند از: مرجعیت علمی، ارزش های بوم محور، نفی وابستگی، صلاحیت حرفه ای، شبکه سازی علمی، آموزش پژوهش محور، توانمند سازی، پژوهش تقاضا محور،تمدن نوین اسلامی.
 
واژه‌های کلیدی: نقشه جامع علمی کشور، تحلیل گفتمان، مرجعیت علمی، فرهنگ‌محور-بوم‌محور.
متن کامل [PDF 1395 kb]   (318 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/7/6 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/9/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/10/21 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17
فهرست منابع
1. توان، عباس و سلیمانی‌فرد، زهرا (1401). بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۷ (۲) :۴۸-۳۳.
2. پایا، علی (1389). نقد و بررسی نقشه جامع علمی کشور. توسعه تکنولوژی صنعتی، 14 (5): 5-24.
3. پیوسته، صادق (1398). سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری: ابعاد و پیامدهای اجتماعی. سیاست علم و فناوری، 11 ( 2): 43-57.
4. جنوی، المیرا (1399). تحلیل شاخص‌های سنجش و ارزیابی فناوری و نواوری در اسناد بالادستی کشور. رهیافت، 3 (77).
5. حافظی، رضا (1401). ارتقاء و اقتصاد در نهاد علمی ایران: سیاستگذاری کمیت‌محور. سیاست علم و فناوری، سال 15 (1): 1-7.
6. دیالمه، نیکو؛ گودرزی، اکرم؛ عظیمی، عطیه (1401). تبیین فرایند فرهنگ‌پذیری بر اساس آموزه‌های اسلامی با تاکید بر نقش مدارس. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 7 (2): 80-49.
7. روحی، نبی‌الله (1392). چشم‌انداز گفتمان تمدن‌گرایی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری. مطالعات راهبردی بسیج. 16 (61).
8. ذاکرصالحی، غلامرضا و ذاکرصالحی، امین (1388). تحلیل محتوای پیش‌نویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن. سیاست علم و فناوری، 6.
9. سجادی، سیدهدایت (1401). آموزش خداباورانه علم در ساحت نگرش به‌مثابه راه‌حلی برای تلفیق تعلیم و تربیت دینی با آموزش علوم تجربی در برنامه درسی ملی. مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی، 7 (1): 65-90.
10. طرهانی، فرزاد و آزادیان‌دیسلم، رفائیل (1397). رابطه علم، فناوری و نوآوری با دفاع دانش‌بنیان بر اساس گفتمان ولایت فقیه و اسنادبالادستی. مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، 8 (33): 237-172.
11. قربان‌شیرودی، آرمیتا؛ کمالی، حامد؛ خراسانی، اباصلت (1397). تحلیل سیاست‌ها و برنامه‌های کلان علم و فناوری برنامه پنجم توسعه طرح چند پرسش کلیدی. دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی، تهران، ایران.
12. کلانتری، اسماعیل؛ غلامعلی، منتظر؛ سپهر، قاضی‌نوری (1400). خوشه‎بندی میانگین فازی به مثابۀ روش تحلیل گفتمان (مطالعۀ موردی: تعاملات نهادی سیاست‎گذاری علم و فنّاوری در ایران). روش‌شناسی علوم انسانی، 107: 62-79.
13. گودرزی، مهدی؛ علیزاده، حسن‌رضا؛ غریبی، جلیل؛ محسنی، مصطفی (1393). آسیب‌شناسی سیاست‌های علم و فناوری در ایران: تحلیل بر برنامه‌های پنج ساله توسعه. مدیریت توسعه و فناوری، 2 (2): 137-161.
14. مرادی، محمدرضا؛ قاضی‌نوری، سپهر؛ طرهانی، فرزاد (1397). تحلیل گفتمان امام و رهبری در حوزه تبدیل علم و فناوری به ثروت. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 2 (5): 7-37.
15. موسی‌پور، حجت‌الله؛ حاجیانی، ابراهیم؛ خلیفه‌سلطانی، حشمت (1396). رهیافتی به پیامدهای سیاست‌گذاری علم و فناوری در ایران بر اساس تحلیل اسناد بالادستی. پژوهش در نظام های آموزشی، 8 (37).
16. نامداریان، لیلا (1395). تبیین نحوه پشتیبانی مراکز اسناد و مدارک علمی از سیاستگذاری علم و فناوری. سیاست علم و فناوری، 8 (2): 31-47.
17. نصرت‌پناه، محمدصادق؛ مرادی، محمدحسین؛ رشیدی، امیرحسین (1398). تحلیل گفتمان انتقادی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از روش نورمن فرکلاف. مطالعات راهبردی بسیج، 22 (83).
18. نوروززاده، رضا؛ شفیع‌زاده، حمید؛ شادی، روحانی (1392). ارزیابی و تحلیل بخش علم و فناوری قانون برنامه پنجم توسعه از منظر اسناد فرادستی. راهبرد، 22 (66): 285-314.
19. یزدانی، شهرام؛ سیاه‌تیر، مریم؛ حسینی، مریم (1399). تحلیل گفتمان مرجعیت علمی در ایران. طب و تزکیه، 29 (3): 183-195.
20. Aman, I; Mat Awal, N; Fadzeli Jaafar, M (2014). Discourse Strategies of Science and Technology Academic Texts: A Malay Language Account. Social and Behavioral Sciences, 136 (6): 344 – 349.
21. Brown, Ch (2019). Critical Discourse Analysis and Information and Communication Technology in Education. Education, vol 7 (7): 123-147.
22. Burr V. (2003). Social Constructionism. 2 edition. London: Routledge; 11. Gergen KJ. The Saturated Self. Vol. 278. New York: Basic Books; 1991.
23. Gergen KJ. (2015). The Saturated Self. Vol. 278. New York: Basic Books.
24. Howarth, D. J., & Stavrakakis, Y. (2000). Introducing discourse theory and political analysis. In D. J. Howarth, A. J. Norval & Y. Stavrakakis (Eds.), Discourse theory and political analysis: Identities, hegemonies and social change (pp. 1-23). Manchester: Manchester University Press.
25. Jørgensen MW, Phillips LJ. (2002). Discourse Analysis as Theory and Method. London: Sage.
26. Karlsson, F. , Goldkuh, G. l, Hedström, K. (2014). Practice-Based Discourse Analysis of Information Security Policy in Health Care. Computer Science, Medicine, Political Science.
27. Laclau, E & Mouffe, C.(1985).Hegemony and Socialist Strategy: Toward a Radical Democratic Politics. London: Verso.
28. Laclau, E. (1990). New Reflections on the Revolution of our Time. London: Verso.
29. Laclau, E., & Mouffe, C. (1987). Post-Marxism without apologies. New left review, 166 (11-12): 79-106.
30. Liu, Y; Tong, H; Zhao, X; Gao, L; Jiao, L (2019). Analysis of Science Popularization Policies Issued by Chinese Central Government Organs and People's Organizations from 2011 to 2015. Culturals of scinence, 2 ( 2): 109-127.
31. Macq, H; Tancoigne, E; Strasser, B.J (2020). From Deliberation to Production: Public Participation in Science and Technology Policies of the European Commission (1998-2019). Educational Gerontology, 47 (11): 489-512 .
32. Norval, A. J. (2004). Hegemony after deconstruction: the consequences of undecidability. Journal of Political Ideologies, 9 (2): 139-157.
33. Parker I. (2012). Critical Discursive Psychology. London: Palgrave Macmillan.
34. Pieczka, M & Escobar, O (2013). Dialogue and science: Innovation in policy-making and the discourse of public engagement in the UK. Science and Public Policy, 40 (1) 113–126.
35. Potter J. (2012). Discourse analysis and discursive psychology. Washington: American Psychological Association Press.
36. Thagard, P. (2010). Cognitive science. In The Oxford handbook of interdisciplinarity ;234 –245.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

AMIRARJMANDI Z, navabakhsh M, sarookhani B. (2022). Scientific Authority and Eco-centric Values in the Comprehensive Scientific Map of the Country. qaiie. 7(3), 33-64. doi:10.52547/qaiie.7.3.33
URL: http://qaiie.ir/article-1-988-fa.html

امیرارجمندی زهرا، نوابخش مهرداد، ساروخانی باقر. مرجعیت علمی و ارزش‌های بوم‌محور در نقشه جامع علمی کشور مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (3) :64-33 10.52547/qaiie.7.3.33

URL: http://qaiie.ir/article-1-988-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)