1- دانشگاه غیر انتفاعی رفاه ، ar.aminizarrin@gmail.com 2- -دانشگاه غیر انتفاعی رفاه
چکیده: (1441 مشاهده)
هدف این پژوهش آسیب شناسی آموزش و نهادینه سازی مفهوم حجاب و عفاف در دوره دوم ابتدایی است، که از نظر هدف کاربردی است . روش:روش این پژوهش کیفی می باشدو با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیان انجام پذیرفته است.ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونهگیری هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری با 39 نفر از ﻣﻌﻠﻤﺎن دوره اﺑﺘﺪاﻳﻲ شهر تهران، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ مصاحبه انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کد گذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهندهی استخراج بالغ بر 298 کد باز از مصاحبهها و نیز احصاء 50 کد محوری و 7 کد انتخابی است. یافته ها:نتایج نشان دهنده آسیب های آموزشی-درسی، عرفی-اجتماعی، پرورشی- تربیتی، روانی-عاطفی، حاکمیتی-قانونی، فرهنگی-هویتی و فلسفی - اعتقادی می باشد که لازم است مورد توجه سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد. نتیجه گیری : لازمه مواجهه با آسیب ها توجه به آسیب ها و راهکارهای احصاء شده است .
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/2/20 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/5/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1402/5/29 | انتشار: 1402/10/2 | انتشار الکترونیک: 1402/10/2
aminizarin A, Rabani Z. (2023). Pathology of teaching methods of religious concepts with emphasis on the concept of hijab and chastity in schools. qaiie. 8(2), 81-100. doi:10.61186/qaiie.8.2.81 URL: http://qaiie.ir/article-1-977-fa.html
امینی زرین علیرضا، ربانی زهرا. آسیبشناسی آموزش و نهادینهسازی مفهوم حجاب و عفاف در دوره دوم ابتدایی (مورد مطالعه، درس هدیه های آسمان) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (2) :100-81 10.61186/qaiie.8.2.81