[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش و پرورش در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی (در چارچوب اقتصاد اسلامی)
عبدالله انصاری
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، abd_ansari@yahoo.com
چکیده:   (68 مشاهده)
هدف: اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن در کشور است.
روش: برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویت‌بندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است. در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یک‌طرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروه‌های نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد.
یافته‌ها: نتایج اولویت‌بندی راهبردها و برنامه‌ها بر اساس میانگین رتبه‌ها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف‌ اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاست‌های مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیت‌المال و حقوق مردم، قانون‌گرائی و مسئولیت ‌پذیری در برابر محیط‌زیست " در میان مجموعه برنامه‌های مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه، اولویت نخست را دارد.
نتیجه‌گیری: با وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروه‌های سه‌گانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمان‌سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش، گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/9/16 | ویرایش نهایی: 1401/11/12 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)