پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، abd_ansari@yahoo.com
چکیده: (1568 مشاهده)
هدف: اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمانسازی آن در کشور است. روش: برای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویتبندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است.در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یکطرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروههای نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد. یافتهها: نتایج اولویتبندی راهبردها و برنامهها بر اساس میانگین رتبهها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاستهای مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیتالمال و حقوق مردم، قانونگرائی و مسئولیت پذیری در برابر محیطزیست " در میان مجموعه برنامههای مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه،اولویت نخست را دارد. نتیجهگیری:با وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروههای سهگانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمانسازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه میشود.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1401/9/16 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28
انصاری عبدالله. نقش آموزش و پرورش در گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی (در چارچوب اقتصاد اسلامی) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (4) :32-7 10.52547/qaiie.7.4.7