[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تفاوت‌های بین نسلی به لحاظ دین‌داری و هویت دینی: والدین جانباز و فرزندان ساکن در شهرستان بندر لنگه
سمیه غلامی 1، عبدالرضا میرانی2
1- مجتمع آموزش عالی لارستان ، somayeg@yahoo.com
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد بندر لنگه)
چکیده:   (81 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تفاوت­های بین نسلی به لحاظ ابعاد دین‌داری و هویت دینی والدین جانباز و فرزندان­شان انجام پذیرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پس‌رویدادی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی 460 جانباز ساکن در شهرستان بندرلنگه  و تمامی فرزندان پسر 20 تا 30 ساله خانواده­های آنان بود که از آن بین تعداد 25 نفر از پدران و 25 نفر از فرزندان پسر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و با دو پرسشنامه دین‌داری گلاک و استارک (1965) و همچنین پرسشنامه هویت دینی سراج­زاده (1383) مورد سنجش قرار گرفتند و پس از جمع­آوری داده­ها از آزمون تی وابسته استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­های پژوهش نشان­دهنده آن است که میانگین هویت دینی فرزندان در دو بعد احساسی (6/21=M) و مناسکی (5/21=M) از میانگین بعد احساسی (4/20=M) و مناسکی (5/20=M) والدین خود بالاتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (2/22=M) نسبت به فرزندان (5/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند. به علاوه نمرات میانگین جوانان در دو بعد فکری (5/16=M) و پیامدی دین‌داری  (9/19=M) از والدین خود در بعد فکری (1/13=M)، و پیامدی (4/18=M) برتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (3/20=M) در مقایسه با فرزندان (6/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند.
نتیجه ­گیری: به‌طور کلی والدین پژوهش حاضر با فرزندان­شان فضای فکری متفاوتی که بتوان شکاف نسلی خواند را تجربه نمی ­کنند.
واژه‌های کلیدی: نسل، ابعاد دین‌داری، هویت دینی، جانبازان و فرزندان شان
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/9/10 | ویرایش نهایی: 1401/12/10 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)