[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 60-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد
محمود سعیدی رضوانی* 1، فاطمه غلامی2
1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران ، saeedy@um.ac.ir
2- دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد ، ایران
چکیده:   (2294 مشاهده)
هدف: هدف مطالعۀ حاضر، واکاوی چگونگی روابط پیش از ازدواج پسران دانشجو و کشف پیشران‏ها و چالشهای رعایت عفاف است.
روش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام گرفت. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود و 48 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی با نمونهگیری هدفمند «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبۀ نیمهساختاریافته قرار گرفتند و به روش کدگذاری سه مرحله‎ای استراوس و کوربین تجزیه‎وتحلیل شدند.
یافته‌ها: عبارت‌های بیانشده از سوی مشارکت‌کنندگان، در قالب 858 مفهوم، 62 مقوله‌ و 14 مضمون دستهبندی شدند. با بررسی تجارب‌زیسته افراد، یافتهها با اندکی اغماض، در سه محور دلایل ورود به روابط نامشروع، دلایل ترک روابط نامشروع و دلایل دوری از روابط نامشروع جای گرفتند. مضامین استنباطشده در محور اول شامل مذهب اباحهگری، افول هویت بومی، غلبه نیاز جنسی، مسائل روانشناختی، بستر اجتماعی رسانهای محرک، خودفریبی و رؤیای دستنیافتی ازدواج و مضامین محور دوم مشتملبر معنویت‌گرایی، غیرتورزی و پیامداندیشی بودند. آسیب‌زا بودن روابط نامشروع، تأمین نیاز جنسی از سایر روشها، نبودن شرایط روابط نامشروع و انتخاب مسیر عفاف‌ نیز، چهار مضمون محور سوم مشخص شدند.
نتیجه‌گیری: عمده‌ترین چالشهای رعایت عفاف و عوامل درگیری در روابط نامشروع (موانع عفاف)، وجود توأمان چهار عامل «نیاز جنسی»، «عدمامکان برآورده ساختن مشروع»، «روحیۀ اباحهگرانه و روشنفکرمآب» و «فضای اجتماعی و رسانه‌ایِ محرک» شناخته شد و پیشران‏های عمدۀ عفاف در جمعیت مطالعه‏شده نیز، ایمان و وجدان‏های اخلاقی «هنوز بیدار»، جوّ خانوادگی دینی_اخلاقی و نظارت اجتماعی بوده است.
واژه‌های کلیدی: عفاف جنسی، روابط جنسی پیش از ازدواج، پیشرانِ رعایت عفاف، چالشِ‎ رعایت عفاف
متن کامل [PDF 1608 kb]   (1212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1400/5/3 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saeedy rezvani M, gholami F. (2021). The Phenomenological Study on the Drivers and Challenges of Observing Chastity in the Male-Students in Ferdowsi University. qaiie. 6(3), 37-60. doi:10.52547/qaiie.6.3.37
URL: http://qaiie.ir/article-1-783-fa.html

سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه. بررسی پدیدارشناسانۀ پیشران‎ها و چالش‎های رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (3) :60-37 10.52547/qaiie.6.3.37

URL: http://qaiie.ir/article-1-783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)