1- دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد ، ایران ، saeedy@um.ac.ir 2- دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد ، ایران
چکیده: (2294 مشاهده)
هدف:هدف مطالعۀ حاضر، واکاوی چگونگی روابط پیش از ازدواج پسران دانشجو و کشف پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف است. روش: این پژوهش کاربردی، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی انجام گرفت. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بود و 48 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی با نمونهگیری هدفمند «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبۀ نیمهساختاریافته قرار گرفتند و به روش کدگذاری سه مرحلهای استراوس و کوربین تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: عبارتهای بیانشده از سوی مشارکتکنندگان، در قالب 858 مفهوم، 62 مقوله و 14 مضمون دستهبندی شدند. با بررسی تجاربزیسته افراد، یافتهها با اندکی اغماض، در سه محور دلایل ورود به روابط نامشروع، دلایل ترک روابط نامشروع و دلایل دوری از روابط نامشروع جای گرفتند. مضامین استنباطشده در محور اول شامل مذهب اباحهگری، افول هویت بومی، غلبه نیاز جنسی، مسائل روانشناختی، بستر اجتماعی رسانهای محرک، خودفریبی و رؤیای دستنیافتی ازدواج و مضامین محور دوم مشتملبر معنویتگرایی، غیرتورزی و پیامداندیشی بودند. آسیبزا بودن روابط نامشروع، تأمین نیاز جنسی از سایر روشها، نبودن شرایط روابط نامشروع و انتخاب مسیر عفاف نیز، چهار مضمون محور سوم مشخص شدند. نتیجهگیری: عمدهترین چالشهای رعایت عفاف و عوامل درگیری در روابط نامشروع (موانع عفاف)، وجود توأمان چهار عامل «نیاز جنسی»، «عدمامکان برآورده ساختن مشروع»، «روحیۀ اباحهگرانه و روشنفکرمآب» و «فضای اجتماعی و رسانهایِ محرک» شناخته شد و پیشرانهای عمدۀ عفاف در جمعیت مطالعهشده نیز، ایمان و وجدانهای اخلاقی «هنوز بیدار»، جوّ خانوادگی دینی_اخلاقی و نظارت اجتماعی بوده است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1400/5/3 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/8/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
saeedy rezvani M, gholami F. (2021). The Phenomenological Study on the Drivers and Challenges of Observing Chastity in the Male-Students in Ferdowsi University. qaiie. 6(3), 37-60. doi:10.52547/qaiie.6.3.37 URL: http://qaiie.ir/article-1-783-fa.html
سعیدی رضوانی محمود، غلامی فاطمه. بررسی پدیدارشناسانۀ پیشرانها و چالشهای رعایت عفاف در دانشجویان پسر دانشگاه فردوسی مشهد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (3) :60-37 10.52547/qaiie.6.3.37