[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 102-81 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش تدریس همتایان برمیزان باورهای انگیزشی و یادگیری درس هدیه‌های آسمان دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر فراهان
حسین رحمانی تیرکلایی* 1، مرتضی فراهانی2 ، مهدیه مهدیه اسفینی فراهانی3 ، بهمن یاسبلاغی شراهی2
1- دانشگاه پیام نور ، com rahmanitirkalai1391@yahoo.com
2- دانشگاه اراک
3- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (1917 مشاهده)
هدف: با توجه به ضرورت بهبود فرایند یادگیری و آموزش و ایجاد انگیزه در فراگیران از طریق به کارگیری روش های تدریس نوین و مشارکتی، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش از طریق همتایان بر میزان باورهای انگیزشی و یادگیری درس پیامهای آسمان دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد.
 روش: در پژوهش حاضر از روش نیمه آزمایشی و طرح پیش­آزمون پس­آزمون  همراه با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر فراهان بود و نمونه شامل 35 نفر از دانش­آموزان این پایه بود که به شیوه تصادفی به دو گروه (کنترل) و (آزمایش) تقسیم شدند. گروه کنترل به روش سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ و گروه آزمایش به روش همتایان آموزش دیدند. داده­ها با استفاده از آزمون‌ کوواریانس و نسخه 24 نرم افزار spss تحلیل شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز آزمون معلم ساخته و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریج وهمکاران بود.
یافته ­ها : با توجه به نتایج تحلیل آماری، آموزش از طریق همتایان بر میزان باورهای انگیزشی و یادگیری دانش­آموزان تأثیر معنی داری داشته است (p<0/05). دانش آموزان گروه آزمایش توانستند در متغیرهای یادگیری و باورهای انگیزشی نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل به دست آورند.
نتیجه­ گیری : می­توان نتیجه گرفت آموزش از طریق همتایان میزان باورهای انگیزشی و یادگیری دانش­آموزان را به صورت چشمگیری افزایش داده است. بنابراین این روش در صورت کاربرد صحیح می تواند دانش آموزان را به یادگیری بیشتر و بهتر ترغیب کند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، باورهای انگیزشی، روش تدریس همتایان، یادگیری
متن کامل [PDF 1389 kb]   (1142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1400/5/2 | ویرایش نهایی: 1400/11/30 | پذیرش: 1400/10/26 | انتشار: 1400/11/10 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10
فهرست منابع
1. آباراشی، اعظم. (1397). تاثیر آموزش همتایان بر نیازهای روان شناختی و انگیزش تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار.
2. ابراهیمی قوام، صغری و خاقانی زاده، مرتضی. (1387). نقش انگیزش در یادگیری. نشریه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 4(1 ). 2-1.
3. ادیب حاج باقری، محسن و افاضل، محمدرضا. (1390). مقایسه تاثیر روشهای تدریس بر رضایت، اضطراب و یادگیری دانشجویان پرستاری. مجله افق توسعه آموزش پزشکی ، 3(4) . 14-11 .
4. ادیب حاج باقری، محسن و مطهریان، الهام سادات. (1395). آموزش به شیوه همتای نزدیک در علوم پزشکی : مرور سیستماتیک. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16 (42). 377 – 366.
5. ادیب، حاج باقری.(1387). تاثیر سه روش آموزشی بر پیشرفت تحصیلی، رضایت از یادگیری و اضطراب دانشجویان پرستاری. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 1(5).42-35 .
6. بهرامیان، سمیه؛ نادی، محمدعلی و کریمی، فریبا( 1399). شناسایی مولفه‌های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران بر مبنای فرهنگ ایرانی، اسلامی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(5). 33-60
7. پارچه بافیه، سمانه؛ صفوی، محبوبه؛ مشعوف، سهیلا؛ صالحی، شیوا؛ اسماعیل پور زنجانی، سیمین و بخشنده، هومن. ( 1396). تاثیر بکارگیری آموزش به شیوه گروه همتایان بر خودکارآمدی بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران. نشریه آموزش پرستاری ، 6(6). 15- 8.
8. دستجردی، نگین و داورپناه، هدایت الله (1398). مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط بین قابلیتهای سیستم مدیریت یادگیری با تقویت باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان مجازی دانشگاه اصفهان، راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(12). 78-108
9. توکلیان، محبوبه (1387). بررسی راهبردهای خود تنظیمی با انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی رایانه ای دانشجویان . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک.
10. رحیمی نسب، حجت اله؛ صفایی مقدم ، مسعود و مرعشی ، منصور (1395). واکاوی نقش انگیزه در یادگیری مادام العمر. همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران ، دانشگاه شیراز.
11. رضاداد، علیه؛ صالحی، منیره و موسوی، مهسا (1400). تحلیل محتوای انواع بازی و بازیوارسازی(گیمیفیکیشن) در کتاب های درسی قرآن و دینی دوره ابتدایی و محتوای رسمی این دروس در اپلیکیشن شاد، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 6، شماره 3
12. سلاجقه، مهلا و حسینی شاوون، امین. (1397). نقش انگیزش در یادگیری. مجله مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی یزد ، دوره 2(13). 173-172.
13. سلطان‌احمدی،زینب؛ کیهان،جواد؛ ملکی‌آوارسین، صادق و یاری‌حاج‌عطالو، جهانگیر(1400) طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال ششم شماره 1، 7-30
14. سلمانی، منصور؛ خامسان، احمد و اسدی یونسی ، محمدرضا. (1396). نقش واسطه ای باورهای انگیزشی در رابطه ی ادراک از جوّ کلاس و تعلل ورزی دانشجویان. فصلنامه روان شناسی تربیتی ، 43(13). 148- 147.
15. صادقی‌دیزج، الناز؛ حسنی نسب، سید داوود؛ عسگریان، فریبا؛ شیر علی پور، اصغر و مقصودی محمدرضا. (1393). فراتحلیل اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی: یک مطالعه مرور ساختاریافته. فصلنامه روان شناسی تربیتی ، 35(11). 88-80.
16. صفری، میترا؛ یزدان پناه، بهروز؛ غفوریان شیرازی، حمید رضا و یزدان پناه، شهرزاد (1385). مقایسه تاثیر تدریس به روش سخنرانی و مباحثه بر میزان یادگیری و رضایت دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 6 (1 ).76-59
17. صولتی، مهرداد؛ جوادی، رفعت؛ حسینی تشنیزی، سعید و اصغری، نسرین. (1389 ). میزان مطلوبیت دو روش تدریس مشارکتی از دیدگاه دانشجویان. مجله پزشکی هرمزگان ، (14 ) 3 . 192-191 .
18. علیپور، شیوا؛ حیدری، حسن؛ نریمانی،محمد و داودی، حسین( 1399). مقایسه اثربخشی روش تدریس مشارکتی و سنتی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارامدی و حودتنظیمی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی. 14 (48)، 39-23
19. ظریف نژاد، غلامحسین؛ مظلوم، سید رضا؛ میر حیقی، امیر حسین؛ رجب پور، محمد و اختر نژاد، محمد. ( 1394). تجربه یادگیری به روش آموزش گروهی همتایان، یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ، 15 (4 ) ، 40-27 .
20. عطایی، نگار و پنجه پور، مجتبی.( 1394 ). مقایسه اثربخشی روش تدریس فعال تعاملی و سنتی در رضایت مندی و یادگیری درس بیوشیمی بالینی دانشجویان داروسازی. مجله ی توسعه آموزش در علوم پزشکی.8(19). 91-81.
21. فلاحی، مریم؛ خلیفه، قدرت ا... و قاسمی سامنی، متین.(1395). یادگیری مشارکتی در محیط های یادگیری الکترونیکی. نشریه مطالعات آموزشی نما، 5(1). 33-32 .
22. فیاض ، ایراندخت، کاظمی ، سیما، رئیسون ، محمدرضا، محمدی ، یحیی.(1395). ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. پژوهش در علوم پزشکی. 8(2). 69-73 .
23. قائمی‌نیک، محمدمهدی و سعیدی، علی (1400). بررسی میزان و عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی طلاب سطح یک حوزه علمیه مشهد، مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی، سال ششم شماره 361-80
24. کریمی‌مونقی، حسین؛ محمدی، اعظم؛ صالح مقدم، امیر رضا؛ غلامی،حسن؛ کارشکی، حسین و زمانیان ، نازنین. (1393). مقایسه تأثیر آموزش به روش یادگیری مشارکتی و سخنرانی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی.14(5).400-393 .
25. مفیدیان‌نایینی، بتول(1396). تحلیل محتوای کتاب هدیه‌های آسمان بر اساس الگوی ویلیام رومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردکان.
26. AbdulRaheem,Y., Yusuf , H.T.,& Odutayo , A.O.(2017). Effect of Peer Tutoring on Students'Academic Performance in Economics in Ilorin South, Nigeria. Journal of Peer Learning,(2)10. 95-102.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmanitirkalai H, farahani M, farahani M, yasbalolaghi B. (2021). Effectiveness of Teaching through Peers in Motivational Beliefs and Learning the Heavenly Messages Course of Six Grade Male Students in Farahan City in the Educational Year of 2019-2020. qaiie. 6(4), 81-102. doi:10.52547/qaiie.6.4.81
URL: http://qaiie.ir/article-1-782-fa.html

رحمانی تیرکلایی حسین، فراهانی مرتضی، مهدیه اسفینی فراهانی مهدیه، یاسبلاغی شراهی بهمن. اثربخشی روش تدریس همتایان برمیزان باورهای انگیزشی و یادگیری درس هدیه‌های آسمان دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر فراهان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (4) :102-81 10.52547/qaiie.6.4.81

URL: http://qaiie.ir/article-1-782-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)