[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 86-67 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه هوش اخلاقی با وجدان‌کاری و تعهد سازمانی با تأکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس شهرستان میبد
منصور دهقان منشادی*
مدیریت آموزشی، پردیس دانشگاه فرهنگیان یزد. ایران ، mansoor.d.8@gmail.com
چکیده:   (6495 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش اخلاقی با وجدان‌کاری و تعهد سازمانی با تاکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی آموزش و پرورش شهرستان میبد است که به روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس دوره‌های تحصیلی شهرستان میبد در سال تحصیلی 96-95 می‌باشند که از این جامعه با استفاده از جدول نمونه‌گیری کرجسی و مورگان(1970)، نمونه‌ای معادل 108 نفر تعیین گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه هوش اخلاقی لنیک و کیل‌(2005)، پرسش‌نامه وجدان‌کاری کاستا و مک‌کری‌(1992) و پرسش‌نامه تعهد سازمانی مؤدی، پورتر و استیرز‌(1992) بود که روایی و پایایی هر سه پرسش‌نامه با استفاده از ملاک‌های روان‌سنجی احراز گردید. داده‌های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد هوش اخلاقی توان پیش‌بینی وجدان‌کاری و تعهد سازمانی را دارد. از مولفه‌های هوش اخلاقی بهترین پیش‌بینی‌کننده وجدان‌کاری، درگام اول مولفه استقامت و پافشاری برای حق‌ و در گام دوم مولفه استقامت و پافشاری برای حق و اقرار به اشتباهات و شکست‌ها‌ بوده است. همچنین از مولفه‌های هوش اخلاقی بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های تعهد سازمانی در گام اول مولفه فعالانه علاقه‌مند بودن به دیگران‌، در گام دوم مولفه راستگویی ‌و در گام سوم مولفه اقرار به اشتباهات و شکست‌ها‌ بوده است.
واژه‌های کلیدی: تعهد سازمانی، رویکرد اسلامی، وجدان کاری، هوش اخلاقی
متن کامل [PDF 515 kb]   (3238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/5/23 | ویرایش نهایی: 1397/5/13 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار: 1396/11/28 | انتشار الکترونیک: 1396/11/28
فهرست منابع
1. Afşar, T.S. (2014). Impact of the quality of work-life on organizational commitment: A comparative study on academicians working for state and foundation universities in Turkey. International Journal of Social Sciences, 3(4), 124-152.
2. Almarshad, S. O. (2015). Quality of work life and organizational commitment in Saudi Arabi: The role of job involvement and sense of efficacy. European Journal of Business and Social Sciences, 4(2), 141-158.
3. Archana, V. (2004). Occupational stress and social support as predictors of organisational commitment. Psychologycal Studies, 49(2-3), 202-204.
4. Borba, M. (2005). The step-by–step plan to building moral intelligence. Nurturing Kids Heart & Souls. National Educator Award, National Council of Self-Esteem, Jossey-Bass.
5. Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
6. Gemmiti, M. (2008). The relationship between organizational commitment, organizational identification and organizational citizenship behavior. Norderstedt, Germany: GRIN Verlag.
7. Hoveida, R., Jamshidian, A., & Mokhtarifar, H. (2011). A study of the relationship between organizational socialization and commitment of teachers of Hamedan secondary schools. Applied Socialization, 22(3), 63-82.
8. Ipek, C. (2010). Predicting organizational commitment from organizational culture in Turkish primary schools. Asia pacific Education Review, 11(3), 371- 385. [DOI:10.1007/s12564-010-9097-x]
9. Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
10. Lau, H. C., & Idris, M. A. (2001). The soft foundation of the critical success factors on TQM implementation in Malaysia, TQM Magazine, 13(1), 51-62. [DOI:10.1108/09544780110379480]
11. Lennick, D., & Kiel, F. (2005). Moral intelligence. University of Pennsylvania, Wharton.
12. Lennick., D., Kiel, F., & Jordan, K. (2011). Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success in turbulent times. New Jersey: Pearson Education.
13. Martin, D., & Austin, B. (2010). Validation of the moral competency inventory measurement instrument: Content, construct, convergent and discriminant approaches. Management Research Review, 33(5), 437-451. [DOI:10.1108/01409171011041884]
14. Mazayed, K., Khan, M. S., Kundi, G. M., Qureshi, Q. A., Akhtar, R., & Bilal, H. (2014). Assessing the impact of job involvement and commitment on organizational productivity in the Arab/Gulf countries. Industrial Engineering Letters, 4(3), 18-22.
15. Mowday, R. T., Porter, W. L., & Steers, R. M. (1992). Employee-organization linkages. New York: Academic Press.
16. Saasongu Nongo, E., & Ngutor Ikyanyon, D. (2012). The influence of corporate culture on employee commitment to the organization. International Journal of Business and Management, 7(22), 21-28. [DOI:10.5539/ijbm.v7n22p21]
17. Salahudin, S. N., binti Baharuddin, S. S., Abdullah, M. S., & Osman, A. (2016). The effect of Islamic work ethics on organizational commitment. Procedia Economics and Finance, 35, 582-590. [DOI:10.1016/S2212-5671(16)00071-X]
18. Turner, N., Barling, J., Epitropaki, O., Butcher, V., & Milner, C. (2002). Transformationl leadership and moral reasoning. Journal of Applied Psychology, 87(2), 304-311. [DOI:10.1037/0021-9010.87.2.304]
19. Yiǧit, I. (2016). The effect of organizational commitment on the social exchange and organizational socialization: A study in research and practice hospital of Kocaeli University. Kau Jeasf, 7(12), 25-50.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Manshadi M. (2017). Investigating the ethical intelligence relationship with work conscience and organizational commitment with Emphasizing the Islamic approach of Meybod city school principals. qaiie. 2(3), 67-86. doi:10.29252/qaiie.2.3.67
URL: http://qaiie.ir/article-1-72-fa.html

دهقان منشادی منصور. بررسی رابطه هوش اخلاقی با وجدان‌کاری و تعهد سازمانی با تأکید بر رویکرد اسلامی در مدیران مدارس شهرستان میبد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (3) :86-67 10.29252/qaiie.2.3.67

URL: http://qaiie.ir/article-1-72-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)