[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 88-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی دانش‌آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه
محمدرضا حاجی محمدرفیع1 ، ابوالفضل غفاری* 2، جهانگیر مسعودی3 ، محسن ایمانی نائینی4
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، ghaffari@um.ac.ir
3- دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات
4- دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی
چکیده:   (1849 مشاهده)
رسیدن به قرائت جدید و کامل­تری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مؤلفه­های افکار، احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیت­دینی در آموزش­وپرورش، هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج، افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش مؤثر است. چنین به نظر می­رسد که در برداشت فوق که به­صورت­دیدگاهی غالب درآمده است، رابطۀ افکار، احوال و اعمال، یک­جانبه و خطی است و پیامد آن، اهمیت دادن به کلاس­های نظری و تأکید بر محتوای آموزشی برای تربیت‌دینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزنده­ای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسان­شناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطۀ میان افکار، احوال و اعمال، چه اشارات تربیتی درزمینۀ مبانی، اهداف­ و اصول تربیت‌دینی فراهم می­نماید؟"، نظر ملاصدرا را دراین‌باره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیت‌دینی بر این اساس، برآمده است. دست­آوردهای‌ این پژوهش، حاکی از آن بوده است که صدرالمتألهین میان سه مؤلفۀ یادشده، معتقد به تأثیر و تأثر متقابل و هم سنگ است و به‌عبارت‌دیگر، قائل به دورهرمنوتیک میان سه مؤلفه افکار، احوال و اعمال است؛ بنابراین، در حکمت متعالیه، نه‌تنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد، بلکه تأثیرات چند سویۀ مؤلفه­ها و ارتقای وجود آدمی در این سیرِ رو به تزاید، مورد تأکید است. با توجه به چنین رویکردی، مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی موردنظر ملاصدرا نیز به­جای تربیت شناخت محور و یک‌سویه، بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تأکید دارد.
 
واژه‌های کلیدی: تربیت‌دینی، صدرالمتألهین، دورهرمنوتیک، افکار، احوال، اعمال
متن کامل [PDF 808 kb]   (994 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1399/11/6 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/1/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajimohammadrafie M, ghaffari A, Masuody J, imani M. (2020). The Basics, Goals and Principles of Students' Religious Education Based on the Acceptance of the Hermeneutic Circulation between Thoughts, States and Sctions in Transcendental Philosophy. qaiie. 5(4), 57-88. doi:10.52547/qaiie.5.4.57
URL: http://qaiie.ir/article-1-702-fa.html

حاجی محمدرفیع محمدرضا، غفاری ابوالفضل، مسعودی جهانگیر، ایمانی نائینی محسن. مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی دانش‌آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (4) :88-57 10.52547/qaiie.5.4.57

URL: http://qaiie.ir/article-1-702-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)