[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( 1399 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 57-88 برگشت به فهرست نسخه ها
مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی دانش‌آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه
آقا محمدرضا حاجی محمدرفیع1، دکتر ابوالفضل غفاری*2، دکتر جهانگیر مسعودی3، دکتر محسن ایمانی نائینی4
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، ghaffari@um.ac.ir
3- دانشگاه فردوسی مشهد دانشکده الهیات
4- دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی
چکیده:   (389 مشاهده)
رسیدن به قرائت جدید و کامل­تری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مؤلفه­های افکار، احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیت­دینی در آموزش­وپرورش، هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج، افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش مؤثر است. چنین به نظر می­رسد که در برداشت فوق که به­صورت­دیدگاهی غالب درآمده است، رابطۀ افکار، احوال و اعمال، یک­جانبه و خطی است و پیامد آن، اهمیت دادن به کلاس­های نظری و تأکید بر محتوای آموزشی برای تربیت‌دینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزنده­ای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسان­شناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطۀ میان افکار، احوال و اعمال، چه اشارات تربیتی درزمینۀ مبانی، اهداف­ و اصول تربیت‌دینی فراهم می­نماید؟"، نظر ملاصدرا را دراین‌باره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیت‌دینی بر این اساس، برآمده است. دست­آوردهای‌ این پژوهش، حاکی از آن بوده است که صدرالمتألهین میان سه مؤلفۀ یادشده، معتقد به تأثیر و تأثر متقابل و هم سنگ است و به‌عبارت‌دیگر، قائل به دورهرمنوتیک میان سه مؤلفه افکار، احوال و اعمال است؛ بنابراین، در حکمت متعالیه، نه‌تنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد، بلکه تأثیرات چند سویۀ مؤلفه­ها و ارتقای وجود آدمی در این سیرِ رو به تزاید، مورد تأکید است. با توجه به چنین رویکردی، مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی موردنظر ملاصدرا نیز به­جای تربیت شناخت محور و یک‌سویه، بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تأکید دارد.
 
واژه‌های کلیدی: تربیت‌دینی، صدرالمتألهین، دورهرمنوتیک، افکار، احوال، اعمال
متن کامل [PDF 808 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1399/11/6 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hajimohammadrafie M, ghaffari A, Masuody J, imani M. The Basics, Goals and Principles of Students' Religious Education Based on the Acceptance of the Hermeneutic Circulation between Thoughts, States and Sctions in Transcendental Philosophy. qaiie. 2021; 5 (4) :57-88
URL: http://qaiie.ir/article-1-702-fa.html

حاجی محمدرفیع محمدرضا، غفاری ابوالفضل، مسعودی جهانگیر، ایمانی نائینی محسن. مبانی، اهداف و اصول تربیت‌دینی دانش‌آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (4) :57-88

URL: http://qaiie.ir/article-1-702-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)