[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 73-98 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی مدل مدیریت استعداد معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی ایران براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
خانم لیلا ذهبیون1، خانم نرگس سعیدیان*2، خانم نرگس کشتی آرای1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان ، nsaeidian@yahoo.com
چکیده:   (187 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر اعتباریابی مدل مدیریت استعداد معلمان ابتدایی ایران و تعیین برازش آن بود .
روش : روش این پژوهش ترکیبی ار نوع اکتشافی است که درسال تحصیلی 99-1398 انجام شده است. در بخش کیفی روش پژوهش تحلیل مضمون قیاسی بود، 5 مضمون فراگیر جذب و شناسایی، انتخاب، بکارگیری، توسعه و نگهداشت استخراج، سپس با توجه به مضامین فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده شناسایی افراد نخبه، ایجاد انگیزه جهت جذب نخبگان، تناسب فرد با شغل، شایسته گزینی، بهره‌گیری همه جانبه از قابلیتهای افراد، فراهم‌سازی شرایط اجرا، دانش افزایی فردی، ارتقای مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای، تعالی و رفاه معلمان، و عجین‌سازی افراد با شغل معلمی و 40 مضمون پایه استخراج شدند. پس از تایید روایی و پایایی مضامین با استفاده از نظرات صاحبنظران و متخصصان علوم تربیتی، در بخش کمی پژوهش از روش توصیفی ـ پیمایشی جهت تدوین پرسشنامه استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس ابتدایی و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش (کارشناس آموزش ابتدایی، ارتقاء منابع انسانی، امور اداری، و کارشناس پردیس‌های فرهنگیان، در ادارات آموزش و پرورش) بودند و نمونه براساس جدول کوهن و همکاران به تعداد 377 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. پس از تایید روایی پرسشنامه و پایایی بدست آمده 74/0 با استفاده از آلفای کرونباخ، جهت اعتباریابی مدل پژوهش از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور استفاده گردید.
یافته ها :  همه مضامین با بار عاملی بالا مورد تأیید قرار گرفتند که نشان‌دهنده روایی و اعتبار بالای مدل بود .
نتیجه گیری:  اجرای این مدل می تواند تحقق اهداف آموزش و پرورش را در یافتن، جذب و نگهداشت افراد نخبه و تأثیرگذار، تسهیل نماید.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: مدیریت استعداد، معلمان ابتدایی، تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 1532 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1399/10/6 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zahabion L, saeedian N, keshti aray N. Validating the Talent Management Model of Elementary School Teachers in the Formal and Public Education System of Iran Based on the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran. qaiie. 2021; 6 (1) :73-98
URL: http://qaiie.ir/article-1-684-fa.html

ذهبیون لیلا، سعیدیان نرگس، کشتی آرای نرگس. اعتباریابی مدل مدیریت استعداد معلمان ابتدایی در نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی ایران براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1400; 6 (1) :73-98

URL: http://qaiie.ir/article-1-684-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)