بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانشآموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارایه راهکارهای عملی
|
سید صادق نبوی*  |
دانشگاه فرهنگیان ، sadegh.nabavi@yahoo.com |
|
چکیده: (2323 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس است. همچنین ارایه راهکارهای عملی جهت تشویق دانشآموزان به عمل و رعایت هنجارهای اسلامی از اهداف دیگر پژوهش میباشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 270 نفر ازمعلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. از آنجا که این پژوهش ترکیبی بوده برای مرحله کیفی، قبل از اجرای پژوهش کمی، نمونه ای به تعداد 16 نفر صاحبنظر و 15 نفر دانش آموز جهت انجام مصاحبه، به روش نمونه گیری هدفمند(از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده های مورد نیاز:- مصاحبه نیمه سازمان یافته در دو فرم از قبیل : مصاحبه با صاحبنظران، مصاحبه با دانش آموزان و مقیاس درجه بندی معلمان، مدیران و معاونان بود که با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی( آزمون t تک نمونهای و تحلیل کیفی) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، دانش آموزان پسر مدارس متوسطه دوم، در حد بالاتراز متوسط به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری، رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش آموزان، رعایت بهداشت و پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه و عدم قصور و سهل انگاری نسبت به وظایف خود عمل می نمایند. همچنین یافته های حاصله نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، احترام گذاشتن معلمان و مدیران و کادر مدرسه به دانش آموزان به عنوان الگوی رفتاری، ترویج احترام به مقام معلم در خانواده و رسانه ملی، افزایش آگاهی دانش آموزان در خصوص اخلاق اسلامی از طریق آموزش مداوم خانواده و مدرسه، آگاه نمودن دانش آموزان از وظایف خود توسط خانواده و مدرسه، از مهمترین راهکارهای عملی تشویق دانش آموزان به عمل و رعایت هنجارهای اسلامی بوده است
|
|
واژههای کلیدی: هنجارهای اسلامی، دانش آموزان، ارزش های اخلاقی، دوره متوسطه |
|
متن کامل [PDF 676 kb]
(1136 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1398/9/11 | ویرایش نهایی: 1399/8/7 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
|
|
|
|