[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 40-7 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت گفتمان‌سازی آموزه‌های انقلاب اسلامی و ویژگی های آن در برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
حمیده پاکمهر1 ، مقصود امین خندقی* 2، سیدجواد قندیلی3 ، محموذ سعیدی رضوانی4
1- دانشجوی دکتری تخصصی برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد. ایران
2- برنامه درسی. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه فردوسی مشهد. ایران. ، aminkhandaghi@gmail.com
3- برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. ایران
4- دانشیار برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد. ایران
چکیده:   (8773 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی چیستی گفتمان­سازی آموزه­های انقلاب اسلامی در برنامه­ های درسی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و ویژگی های آن صورت گرفته است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی است. جامعه تحلیلی کلیه پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصله حاکی از این است که در این پژوهش ابتدا ماهیت و چیستی گفتمان­سازی تبیین و ده ویژگی اساسی با تأکید بر ایدئولوژی، شناسایی دال‌های شناور نما و متناقض با ایدئولوژی، توجه به فطرت، دارا بودن وجهه اجتماعی، برنامه‌ریزی، هژمونی سازی، مطالبه گری، قابل دسترس سازی، گفتمان‌سازی به مثابه فناوری قدرت نرم و توجه به اقتضائات سیاسی-اجتماعی احصا گردید. علاوه بر این پیامدهای نظری حاصل از رویکرد گفتمان‌سازانه در برنامه‌های درسی از دو منظر کلان/اساسی و فنی/ویژه و همچنین پیامدهای عملیِ آن از حیث تأثیر رویکرد مذکور بر سه حوزه شناخت، نگرش و عملکرد فراگیران در مواجهه با آموزه‌های انقلاب اسلامی و افزایش قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق برنامه‌های درسی بررسی گردید. 
 
واژه‌های کلیدی: گفتمان‌سازی، ایدئولوژی، آموزه، انقلاب اسلامی، برنامه درسی، آموزش و پرورش، جمهوری اسلامی ایران
متن کامل [PDF 517 kb]   (3392 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1395/9/1 | ویرایش نهایی: 1397/5/13 | پذیرش: 1396/9/6 | انتشار: 1396/11/28 | انتشار الکترونیک: 1396/11/28
فهرست منابع
1. Armstrong, P. (2015). The discourse of Michel Foucault: A sociological encounter. Critical Perspectives on Accounting, 27, 29-42. [DOI:10.1016/j.cpa.2013.10.009]
2. Avineri, N. (2015). Yiddish language socialization across communities: Ideologies. Religion, and variation. [Special Issue]. Language & Communication, 42,135-140. [DOI:10.1016/j.langcom.2014.12.006]
3. Badea, C., Er-rafiy, A., Chekroun, P., Légal, J.B., & Gosling, P. (2015). Ethnic in-group evaluation and adhesion to acculturation ideologies: The case of Moroccan immigrants in France. International Journal of Intercultural Relations, 45, 47-55. [DOI:10.1016/j.ijintrel.2015.01.003]
4. Betz, C. T. (2011). ITIL®, COBIT® and CMMI®: Ongoing confusion of process and function. BP Trends, 1-13.
5. Birou, A., Henry, P., & Schlegel, J. P. (Eds.) (2016). Towards a re-definition of development: Essays and discussion on the nature of development in an international perspective. UK: Elsevier.
6. Chimonas, S. (2000). Moral panics: Towards a new model. Ph.D. Dissertation, University of Michigan.
7. Davies, L., & Leonard, P. (Eds.) (2004). Social work in a corporate era: Practices of power and resistance. Aldershot: Ashgate.
8. Foucault, M. (2002). Archaeology of knowledge. London: Routledge.
9. Gee, J. P. (2015). An introduction to discourse analysis: Theory and method (2nd ed.). London: Psychology Press.
10. Glatthorn, A. A., Jailall, J. M., & Jailall, J. K. (2016). The principal as curriculum leader: Shaping what is taught and tested. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
11. Groddeck, V., & Schwarz, J.O. (2013). Perceiving megatrends as empty signifiers: A discourse-theoretical interpretation of trend management. Futures, 47, 28-37. [DOI:10.1016/j.futures.2013.01.004]
12. Gustafsson, A., Lassbo, G., Risenfors, S. (2014). Have computer – Will travel: A discourse analysis of a 1:1 initiative in upper secondary school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 182-187. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.05.032]
13. Howarth, D., & Stavrakakis, Y. (2000). Introducing discourse theory and political analysis. In D. R. Howarth, A. J. Norval, & Y. Stavrakakis, Discourse theory and political analysis: Identities, hegemonies and social change (pp. 1-23). Manchester: Manchester University Press.
14. Iovenko, A. (2015). The ideology and development of the Social-National Party of Ukraine, and its transformation into the All-Ukrainian ::union:: "Freedom," in 1990–2004. Communist and Post-Communist Studies, 48(2–3), 229-237. [DOI:10.1016/j.postcomstud.2015.06.010]
15. Jacobs, H. H. (Ed.). (2010). Curriculum 21: Essential education for a changing world. Alexandria, Va: ASCD.
16. Jorgensen, M., & Phillips. L. (2002). Discourse analysis as theory and method. London: Sage. [DOI:10.4135/9781849208871]
17. Juffermans, K., Asfaha, Y. M., & Abdelhay, A. K. (2014). African literacies: Ideologies, scripts, education. Newcastle:Cambridge Scholars Publishing.
18. Kanira, E. (2002). The contribution of drama in education to discourse-making and language development in the Foundation Stage curriculum. PhD thesis, University of Warwick.
19. Kirkham, K. (2016). The formation of the Eurasian Economic ::union::: How successful is the Russian regional hegemony? Journal of Eurasian Studies, In Press, Corrected Proof, Available online 22 April 2016.
20. Knight, P. T. (2001). Complexity and curriculum: A process approach to curriculum-making. Teaching in Higher Education, 6(3), 369-381. [DOI:10.1080/13562510120061223]
21. Laclau, E. (1990). New reflections on the revolution of our time. London: Verso.
22. Laclau, E., & Mouffe, C. (2001). Hegemony and socialist strategy: Towards a radical democratic politics (2nd ed.). London: Verso.
23. Limerick, N. (2012). Recontextualizing ideologies about social difference in New York Spanish-language newspaper advertising. Language & Communication, 32(4), 312-328. [DOI:10.1016/j.langcom.2012.04.006]
24. Mannay, D. (2015). Achieving respectable motherhood? Exploring the impossibility of feminist and egalitarian ideologies against the everyday realities of lived Welsh working-class femininities. Women's Studies International Forum, 53, 159-166. [DOI:10.1016/j.wsif.2014.10.020]
25. Paltridge, B. (2006). Discourse analysis: An introduction. London: Continuum International Publishing Group.
26. Prideaux, D. (2003). Curriculum design. British Medical Journal, 326(7383), 268-270. [DOI:10.1136/bmj.326.7383.268]
27. Rasula, J. (1989). The poetics of embodiment: A theory of exceptions, Volume 2. California: University of California.
28. Schriewer, J. (2012). Discourse formation in comparative education (4th ed.). New York: Oxford.
29. Seydullayeva, G.A., Orynkhanova, G.A., & Tazhibayeva, Sh.A. (2015). Concept of "modernization" in a political discourse of modern Kazakhstan: On the example of messages of the President of the Republic of Kazakhstan to the people of Kazakhstan. Procedia Economics and Finance, 26, 72-76. [DOI:10.1016/S2212-5671(15)00840-0]
30. Uchiyama, K. P., & Radin, J. L. (2009). Curriculum mapping in higher education: A vehicle for collaboration. Innovative Higher Education, 33(4), 271-280. [DOI:10.1007/s10755-008-9078-8]
31. Van Dijk, T. A. (2011). Discourse studies: A multidisciplinary introduction. London: Sage. [DOI:10.4135/9781446289068]
32. Wuthnow, R. (2009). Communities of discourse: Ideology and social structure in the reformation, the enlightenment, and European socialism. London: Harvard University Press.
33. Yun, S. H., & Kim, J.N. (2008). Soft power: From ethnic attraction to national attraction in sociological globalism. International Journal of Intercultural Relations, 32, 565- 577. [DOI:10.1016/j.ijintrel.2008.09.001]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakmehr H, Amin Khandaghi M, Ghandili S J, Saeidi Rezvani M. (2017). The Nature of Discourse Making of the Islamic Revolution’s Doctrines and Its Characteristics in the Curricula of the Educational System of the Islamic Republic of Iran. qaiie. 2(3), 7-40. doi:10.29252/qaiie.2.3.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-41-fa.html

پاکمهر حمیده، امین خندقی مقصود، قندیلی سیدجواد، سعیدی رضوانی محموذ. ماهیت گفتمان‌سازی آموزه‌های انقلاب اسلامی و ویژگی های آن در برنامه‌های درسی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (3) :40-7 10.29252/qaiie.2.3.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-41-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)