[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 84-59 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و اعتباریابی پرسش‌نامه «سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانش‌آموزان نوجوان ایرانی» در راستای تحقق اهداف تربیت دینی
فریده سلیمانی‌نسب1 ، سیمین غلامرضایی* 2، حسن‌علی ویس‌کرمی3
1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی‌تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
2- استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران. ، gholamrezaei.si@lu.ac.ir
3- استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران.
چکیده:   (3708 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری کاربردی ﺑرای ﺳﻨﺠﺶ میزان ﮔﺮایشهای دانش‌آموزان نوجوان ایرانی در ﻣؤﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﻄﺮﭘﺬیری و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی آن به منظور پایش شرایط موجود و تشخیص و تعیین مرزهای آسیب و گروه‏های در معرض خطر، صورت گرفت. روش مطالعه توصیفی(روان‌سنجی ابزار) و جامعه آماری آن ۳۰۴ ﻧﻔﺮ از دانش‌آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دبیرستان‌های متوسطه ‌اول شهر تهران بود که پس از کسب مجوز از آموزش و پرورش و اعلام همکاری مدیران در ۵ مدرسه، به تکمیل پرسش‌نامه اقدام نمودند. پرسش‌نامه«سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانش‌آموزان نوجوان ایرانی» با ۳۸ گویه‌ تدوین شد. روایی صوری پرسش‌نامه با استفاده از نظر متخصصان و صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تعیین شد که مقدار آن ۹۱/۰ به‌دست آمد. یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسش‌نامه با نه مؤلفه(گرایش به رانندگی بی‌محابا، قانون‌گریزی، تمایل به تخریب و پرخاشگری، رابطه با جنس مخالف، گرایش به دور شدن از خانواده، گرایش به خشونت بین‌فردی، تمایل به معاشرت با همسالان پرخطر، گرایش به مصرف ‌سیگار و مواد مخدر و گرایش به آسیب زدن به خود) 17/57 درصد واریانس کل را تبیین می‌کند.
 
واژه‌های کلیدی: نوجوانی، تربیت دینی، خطرپذیری، رفتار پرخطر، اعتبار یابی
متن کامل [PDF 612 kb]   (3464 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1397/7/4 | ویرایش نهایی: 1398/1/20 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1398/1/2 | انتشار الکترونیک: 1398/1/2



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimaninasab F, Gholamrezaei S, Veiskarami H. (2018). Compilation And Validation of “Assessing The Amount of Tendency to Risk Taking in Iranian Young Students” Questionnaire Along the Realization of Religious Training Goals. qaiie. 3(3), 59-84. doi:10.29252/qaiie.3.3.59
URL: http://qaiie.ir/article-1-277-fa.html

سلیمانی‌نسب فریده، غلامرضایی سیمین، ویس‌کرمی حسن‌علی. تدوین و اعتباریابی پرسش‌نامه «سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانش‌آموزان نوجوان ایرانی» در راستای تحقق اهداف تربیت دینی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (3) :84-59 10.29252/qaiie.3.3.59

URL: http://qaiie.ir/article-1-277-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)