تدوین و اعتباریابی پرسشنامه «سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانشآموزان نوجوان ایرانی» در راستای تحقق اهداف تربیت دینی
|
فریده سلیمانینسب1 ، سیمین غلامرضایی*2 ، حسنعلی ویسکرمی3  |
1- دانشجوی دکتری روانشناسیتربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران. 2- استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران. ، gholamrezaei.si@lu.ac.ir 3- استادیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران. |
|
چکیده: (4509 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری کاربردی ﺑرای ﺳﻨﺠﺶ میزان ﮔﺮایشهای دانشآموزان نوجوان ایرانی در ﻣؤﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺧﻄﺮﭘﺬیری و تعیین ویژگیهای روانسنجی آن به منظور پایش شرایط موجود و تشخیص و تعیین مرزهای آسیب و گروههای در معرض خطر، صورت گرفت. روش مطالعه توصیفی(روانسنجی ابزار) و جامعه آماری آن ۳۰۴ ﻧﻔﺮ از دانشآموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه نهم دبیرستانهای متوسطه اول شهر تهران بود که پس از کسب مجوز از آموزش و پرورش و اعلام همکاری مدیران در ۵ مدرسه، به تکمیل پرسشنامه اقدام نمودند. پرسشنامه«سنجش میزان گرایش به خطرپذیری در دانشآموزان نوجوان ایرانی» با ۳۸ گویه تدوین شد. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تعیین شد که مقدار آن ۹۱/۰ بهدست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این پرسشنامه با نه مؤلفه(گرایش به رانندگی بیمحابا، قانونگریزی، تمایل به تخریب و پرخاشگری، رابطه با جنس مخالف، گرایش به دور شدن از خانواده، گرایش به خشونت بینفردی، تمایل به معاشرت با همسالان پرخطر، گرایش به مصرف سیگار و مواد مخدر و گرایش به آسیب زدن به خود) 17/57 درصد واریانس کل را تبیین میکند.
|
|
واژههای کلیدی: نوجوانی، تربیت دینی، خطرپذیری، رفتار پرخطر، اعتبار یابی |
|
متن کامل [PDF 612 kb]
(3781 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1397/7/4 | ویرایش نهایی: 1398/1/20 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1398/1/2 | انتشار الکترونیک: 1398/1/2
|
|
|
|