[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 60-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه روش‌های تربیتی مادران با مسئولیت‌پذیری پسران (با تاکید بر آموزه‌های تربیت اسلامی)
ایراندخت فیاض* 1، مریم زرین‌جوی‌الوار2
1- فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی ، iranfayyaz@yahoo.com
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (6406 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روش‌های تربیتی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی مادران با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان بروجرد (94-1393) بوده است. از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 300 نفر از دانش‌آموزان پسر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات 1-پرسش‌نامه‌‌ تجدید نظر شده روش‌های تربیتی مادران مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی(اسفندیاری، 1374) و 2-پرسشنامه مسئولیت‌پذیری(نعمتی، 1388) بود. در این مطالعه روایی هر دو پرسش‌نامه به صورت محتوایی و پایایی آن­ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 92/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که بین روش تربیتی اقتدار منطقی مادران و مسئولیت‌پذیری پسران رابطه مثبت و بین روش‌ تربیتی سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه مادران با مسئولیت‌پذیری پسران رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین روش‌ تربیتی اقتدار منطقی با خودمدیریتی، قانونمندی، امانت‌داری، وظیفه‌شناسی و سازمان‌یافتگی همبستگی مثبت معنا‌داری مشاهده شده است. علاوه بر این نتایج نشان داد که روش تربیتی سخت‌گیرانه نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. بنابراین دانش آموزانی که با روش اقتدار منطقی پرورش یافته اند از مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به دانش آموزانی که با دو روش سهل­گیر و سختگیرانه پرورش می­یابند برخوردار بودند.
واژه‌های کلیدی: روش‌های تربیتی، مادران، مسئولیت‌پذیری، دانش‌آموزان پسر، پایه ششم ابتدایی
متن کامل [PDF 1106 kb]   (13810 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1394/10/6 | ویرایش نهایی: 1397/6/13 | پذیرش: 1395/6/21 | انتشار: 1396/8/7 | انتشار الکترونیک: 1396/8/7
فهرست منابع
1. Baumrind, D. (1991). The influence of parenting styles on adolescent competence and substance use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. [DOI:10.1177/0272431691111004]
2. Gordon, M. C. (2003). The role of parenting style in the development of social responsibility. Doctoral Dissertation, George Fox University, Newberg, Oregon.
3. Woolfolk, MA. H. (2007). Educational psychology (10th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayyaz I, Zarrinjuy Alvar M. (2017). The Relationship between Maternal Parenting Styles Grounded in Teachings of Islamic Education and Student Accountability. qaiie. 2(2), 37-60. doi:10.29252/qaiie.2.2.37
URL: http://qaiie.ir/article-1-25-fa.html

فیاض ایراندخت، زرین‌جوی‌الوار مریم. بررسی رابطه روش‌های تربیتی مادران با مسئولیت‌پذیری پسران (با تاکید بر آموزه‌های تربیت اسلامی) مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (2) :60-37 10.29252/qaiie.2.2.37

URL: http://qaiie.ir/article-1-25-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)