[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 142-117 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی
زهرا کوشی1 ، نعمت الله موسی پور* 2، علی محبی3 ، محمد آرمند4
1- دانشجوی دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
2- دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، n.mosapour@uk.ac.ir.
3- دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
4- استادیار برنامه‌ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، تهران، ایران.
چکیده:   (5548 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی، با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته کمّی و کیفی است. در بخش کیفی جامعه پژوهش سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با تربیت اخلاقی بود که به طور هدفمند انتخاب و فیش‌برداری صورت گرفت و داده‌ها همزمان به‌طور مستمر در فرایند جمع‌آوری از طریق دسته‌بندی‌های منظم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی جامعه آماری معلمان ناحیه دو شهرکرمان بودند که همگی با استفاده از روش تمام شماری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این بخش پرسش‌نامه بود که براساس یافته‌های بخش اول  با 71 گویه طراحی گردید و در اختیار جامعه آماری(408 نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی شهر کرمان) قرار داده شد. روایی این پرسش‌نامه با استفاده از نظر متخصصان و صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی آن به روش آلفای کرونباخ تعیین شد که برای کل پرسش‌نامه 0/95 و برای ابعاد «باور» و «رفتار» به‌ترتیب 0/89 و 0/93 به‌دست آمد. یافته‌های مرحله «تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی» نشان داد که مقوله محوری پژوهش حاضر مشتمل بر 11 مؤلفه در 2 بُعد(باور و رفتار) است: مؤلفههای بُعد «باور» عبارت‌اند از: «احترام به ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی»، «سعه صدر»، «پرورش روحیه دگرخواهی»، «گفتگو». همچنین مؤلفه‌های بُعد «رفتار» عبارت‌اند از: «‏تعلق به هویت جمعی و حفظ آن»، «پرورش روحیه آزادی»، «همزیستی مسالمت‌آمیز»، «وفای به عهد و پیمان»، «پای‌بندی به دستورات اخلاقی»، «احترام به محیط زیست» و «مسئولیت اجتماعی». براساس این ابعاد و مؤلفه‌ها مدل نهایی طراحی گردید. متغیر پنهان «باور» از بین همه سازه‌های متصل به خود، «احترام به ارزش‌ها» و «هنجارهای اجتماعی» را بیشتر و «گفتگو» را کمتر از همه تبیین کرده است. متغیر پنهان «رفتار» از بین همه سازه‌های متصل به خود، «تعلق به هویت جمعی و حفظ آن» را بیشتر و «مسئولیت اجتماعی» را کمتر از همه تبیین کرده است.
واژه‌های کلیدی: دوره ابتدایی، تربیت اخلاقی، ابعاد و مؤلفه‌ها، رویکرد اجتماعی، مدل مفهومی.
متن کامل [PDF 886 kb]   (1770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1397/4/24 | ویرایش نهایی: 1397/12/29 | پذیرش: 1397/6/3 | انتشار: 1397/11/17 | انتشار الکترونیک: 1397/11/17
فهرست منابع
1. Alzyoud, S.A., & Bani-Hani, K. (2015). Social responsibility in higher education institutions: Application case from the Middle East. European Scientific Journal, 11(8), 122-129.
2. Atakan, S. M.G., & Eker, T. (2007). Corporate identity of a socially responsible university: A case from the Turkish higher education sector. Journal of Business Ethics, 76(1), 55-68. [DOI:10.1007/s10551-006-9274-3]
3. Butcher, J. (2017). Citizenship, global citizenship and volunteer tourism: A critical analysis. Tourism Recreation Research, 42(2), 129-138. [DOI:10.1080/02508281.2017.1295172]
4. Heimbrock, H. (2004). Beyond secularization: Experiences of the sacred in childhood and adolescence as a challenge for RE development theory. British Journal of Religious Education, 26(2), 119-131. [DOI:10.1080/01416200420042000181901]
5. Narvaez, D., & Lapsley, D. K. (2008). Teaching moral character: Two alternatives for teacher education. The Teacher Educator, 43(2), 156-172. [DOI:10.1080/08878730701838983]
6. Sahu, T. K., & Pradhan, S.R. (2008). A conceptual analysis of spiritual intelligence and its relevance. Online Submission.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaveshi Z, Mousapour N, Mohebbi A, Armand M. (2018). Identification of the Dimensions and Components of Moral Education through a Social Approach and Developing a Conceptual Model for Elementary Education. qaiie. 3(2), 117-142. doi:10.29252/qaiie.3.2.117
URL: http://qaiie.ir/article-1-237-fa.html

کوشی زهرا، موسی پور نعمت الله، محبی علی، آرمند محمد. شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارائه مدل مفهومی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (2) :142-117 10.29252/qaiie.3.2.117

URL: http://qaiie.ir/article-1-237-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)