[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین چیستی و چرایی تربیت هنری اسلامی در بستر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری (با تکیه بر آرای ابن عربی و ملاصدرا)
هادی کهندل 1، محسن ایمانی2 ، مهدی سجادی2 ، علیرضا صادقزاده
1- دانشگاه فرهنگیان پردیس امام باقر بجنورد ، h.kohandel@modares.ac.ir
2- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (102 مشاهده)
هدف : هدف این مطالعه ،  طراحی شاکله نظریه تربیتی متلائم و متناسب با فرهنگ بومی جامعه  با تمرکز بر تبیین مبانی ، چیستی و چرایی تربیت هنری با تاکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا است . حال، با عنایت به اینکه علم اسلامی، مبانی خود را از آموزه های اسلامی اتخاذ می کند؛ باید دید که قرآن کریم (به مثابه متقن ترین منبع اسلامی) در راستای تدوین مبانی نظریه چگونه زایا است؛که به جهت اتخاذ رویکرد گزیده گویی در قرآن، می بایست به سراغ علومی رفت که در راستای تبیین مبانی مذکور قدم برداشته اند؛ که این علوم، دو علم عرفان و فلسفه اسلامی است.
روش: روش این پژوهش کیفی از نوع  نظری است که به تناسب بحث، از روشهای توصیفی ـ تحلیلی  (تحلیل محتوا)، استنتاجی و تلفیقی  استفاده  شده است .
یافته ها:یافته های حاصله در بعد چیستی تعلیم و تربیت هنری حاکی از این  است که نظریه  اسلامی تعلیم و تربیت هنری متشکل از سه رویکرد مجزا می باشد که هر رویکردی نسخه بدیلی برای نظام تعلیم و تربیت کشور دارد. این سه رویکرد عبارتند از: رویکرد اول:  تربیت هنری از رهگذر برنامه درسی هنر تحقق می بابد؛ رویکرد دوم از رهگذر قلمداد کردن تربیت هنری به منزله رویکرد حاکم بر تمام ابعاد برنامه درسی تحقق می یابد؛ و رویکرد سوم که سراسر حیات آدمی را در بر می گیرد، از رهگذر زیست و سلوک هنری آدمی به سوی خداگونگی تحقق می یابد که این رویکرد تبیین کننده  چرایی و ضرورت طرح و تبیین تربیت هنری اسلامی، به ویژه  اصل وجودی ساحت و کارکرد تربیت هنری در بستر اسلامی و متعاقب آن پر کردن این خلأ از منظر دلالتهای منتج از این کارکرد می باشد.
 نتیجه گیری : نظریه تربیت  هنری در نظام تعلیم و تربیت رسمی می تواند دست مایه برنامه درسی در سایر حوزه ها قرار گیرد .
واژه‌های کلیدی: نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری، ابن عربی، ملاصدرا، تربیت هنری، خداگونگی
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1401/6/26 | ویرایش نهایی: 1401/12/17 | پذیرش: 1401/12/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/22
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)