[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 186-149 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان
سیدمنصور مرعشی* 1، جعفر چراغیان2 ، مسعود صفایی مقدم3 ، پروانه ولوی4
1- دانشیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران. ، marashi_s@scu.ac.ir
2- دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
3- استاد فلسفۀ تعلیم و تربیت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
4- استادیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
چکیده:   (5109 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی و تطبیقی اندیشه لیپمن به عنوان بنیانگذار فبک با اندیشه علامه‌طباطبایی در زمینه تفکر اجتماعی و کشف اشتراکات و افتراقات میان آن‌ها جهت استفاده هر چه بهتر از فبک درآموزش فلسفه برای کودکان در نظام تربیت رسمی و عمومی است. جامعه تحلیلی این پژوهش شامل کلیه آثار، اسناد و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تفکر اجتماعی در آراء لیپمن و علامه‌طباطبایی بوده که ابتدا شناسایی، سپس به صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه گرفتند. سپس داده‌های حاصل با روش تحلیلی- استنباطی و تطبیقی به‌طور پیوسته همزمان با جمع‌آوری داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از آن است که لیپمن و علامه‌طباطبایی در خصوص "توجه به فردیت در ضمن پذیرش شأن اجتماعی" "باور به جایگاه تفکر و عقلانیت در تعاملات اجتماعی" و "توجه به امر گفتگو" با هم اشتراک نظر دارند. افتراقات میان این دو اندیشمند شامل "روش‌محوری در اندیشه لیپمن در مقابل محتوامحوری در اندیشه علامه" و "مرجعیت تفکر نزد لیپمن و ایمان نزد علامه‌طباطبایی" است. استلزامات حاصل از این پژوهش، تلاش در جهت توسعه فضای گفتگو محور در تعلیم و تربیت و همچنین خودداری از بستن فضای اندیشه و تفکر می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر، تفکر اجتماعی، علامه طباطبایی، ماتیو لیپمن، برنامه آموزش فلسفه برای کودکان
متن کامل [PDF 563 kb]   (3405 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1396/11/26 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/3/10 | انتشار: 1397/9/9 | انتشار الکترونیک: 1397/9/9
فهرست منابع
1. Callaway, H.G. (1993). Democracy, value inquiry and Dewey's metaphysics. The Journal of Value Inquiry, 27(1), 13-27. [DOI:10.1007/BF01082706]
2. Canuto, A.T. (2015). Reflections on theory and pedagogy of challenges in facilitating children's dialogues in the community of inquiry. International Journal of Whole Schooling, 11(1), 1-15.
3. Daniel, M., Schleifer, M., & Lebouis, P. (1992). Philosophy for children: The continuation of Dewey's democratic project. Analytic Teaching, 13)1(, 3-12.
4. Green, L., Condy, J., & Chigona, A. (2012). Developing the language of thinking within a classroom community of inquiry: Pre-service teachers' experiences. South African Journal of Education, 32(3), 319-330. [DOI:10.15700/saje.v32n3a583]
5. Jackson, T.A. (2001). The art and craft of "gently Socratic" inquiry. In A.L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking (3rd ed.) (pp. 459-465). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
6. Jones, T. (2012). Community in the classroom: An approach to curriculum and instruction as a means for the development of student personal engagement in a high school classroom. Educational Perspectives, 44(1-2), 58-64.
7. Kennedy, D. (2012) Lipman, Dewey, and the community of philosophical inquiry. Education and Culture, 28)2(, 36-53. [DOI:10.1353/eac.2012.0009]
8. Kizel, A. (2015) Philosophy with children, the poverty line, and socio-philosophic sensitivity. Childhood & Philosophy, 11(21), 139-162.
9. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511840272]
10. Lipman, M. (2004). Philosophy for children's debt to Dewey critical & creative thinking. The Australian Journal of Philosophy in Education, 12(1), 1-8.
11. Lukey, B. (2012). Philosophy for children in Hawaii: A community circle discussion. Educational Perspectives, 44(1-2), 32-37.
12. Splitter, L., & Sharp, A.M. (1995). Teaching for better thinking: The classroom community of inquiry. Melbourne: Australian Council for Educational Research Ltd.
13. Venter, E., & Higgs, L. G. (2014). Philosophy for children in a democratic classroom. Journal of Social Sciences, 41(1), 11-16. [DOI:10.1080/09718923.2014.11893336]



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marashi S M, Cheraghian J, Safaei Moghaddam M, Valavi P. (2018). A Comparative Study of Social Thinking in Allameh Tabataba'i and Lipman’s Views and its Implications for Philosophy for Children (P4C) . qaiie. 3(1), 149-186. doi:10.29252/qaiie.3.1.149
URL: http://qaiie.ir/article-1-151-fa.html

مرعشی سیدمنصور، چراغیان جعفر، صفایی مقدم مسعود، ولوی پروانه. بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (1) :186-149 10.29252/qaiie.3.1.149

URL: http://qaiie.ir/article-1-151-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)