[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شکاف بین‌نسلی و نقش آن بر پایبندی دانش‌آموزان به الگوی زندگی اسلامی
علیرضا سوسرائی1 ، سکینه جعفری*2 ، علی اکبر امین بیدختی1
1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه سمنان ، sjafari.105@semnan.ac.ir
چکیده:   (11 مشاهده)
هدف: در دهه‌های اخیر، شکاف بین‌نسلی به یکی از چالش‌های اساسی فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در جوامع اسلامی، از جمله ایران، تبدیل شده است. این شکاف، به‌ویژه در زمینه پایبندی نسل نوجوان به الگوی زندگی اسلامی، موجب بروز پیامدهایی چون بحران هویت، تضعیف ارزش‌ها و تغییر در سبک‌های زندگی دینی شده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد شکاف بین‌نسلی و تبیین نقش آن در پایبندی دانش‌آموزان به الگوی زندگی اسلامی انجام شده است.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده بنیاد انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل مدیران، معاونین آموزشی و پرورشی، مشاوران و دبیران الهیات دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه شهرستان آزادشهر بودند که از طریق نمونه­گیری هدفمند، از نوع ملاک­محور، نمونه مورد نظر انتخاب و نمونه­گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری داده­ها ادامه یافت. داده­ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مشارکت­کنندگان بدست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای گوبا و لینکن استفاده شد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که (تحول نگرش دینی و استقلال فکری، جابجایی مرجعیت فکری و اعتماد، تغییر نظام ارزش‌ها و تحلیل انتقادی، تعارض میان سنت و مدرنیته، ناکارآمدی آموزش و یادگیری دینی، تعارضات خانوادگی و سبک زندگی) به عنوان مقوله­های اصلی و شرایط علی (ضعف نهاد خانواده در تربیت دینی و تأثیرپذیری نوجوانان از رسانه‌های نوین)؛ شرایط مداخله­گر (اختلال در نقش تربیتی مدرسه و سلطه فضای مجازی بر نظام ارزشی نوجوانان)؛ شرایط زمینه­ای (ناتوانی نظام آموزشی در انطباق با تحولات نسلی، بحران هویتی نوجوانان و گسست گفت‌وگو میان نسل‌ها)؛ راهبرد (تحول در آموزش دینی، ارتقای نقش خانواده، گفت‌وگوی بین‌نسلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشارکتی دانش‌آموزان) و پیامد (کاهش اعتماد به نهادهای سنتی، هویت‌پریشی و سردرگمی نسل جدید، دگرگونی در دینداری و ارزش‌ها، پیامدهای روانی و اجتماعی) سازمان یافت.
نتیجه­گیری: نتایج این پژوهش بیانگر آن است که مقابله با شکاف بین‌نسلی در حوزه تربیت دینی نیازمند رویکردی نوین، چندبُعدی و بومی‌گرایانه است. بازنگری در سیاست‌های آموزشی، توانمندسازی خانواده، طراحی محتوای دینی متناسب با اقتضائات نسلی و تقویت نقش رسانه‌های بومی از جمله پیشنهادهایی است که می‌تواند به تقویت دینداری و بازسازی پیوند نسلی کمک کند.
واژه‌های کلیدی: شکاف بین نسلی، دانش آموزان، الگوی زندگی اسلامی، نظریه پردازی داده بنیاد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1404/3/21 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/5/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/6/28 | انتشار الکترونیک: 1404/6/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4725
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)