[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 80-53 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل
علی خالق خواه*1 ، نادر حیدری رضی آباد2 ، وحید رحیم زاده2 ، شاهین فیلیز3
1- استاد گروه آموزش علوم‌تربیتی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، khaleghkhah@uma.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3- استاد تاریخ فلسفه، دانشکده ادبیات، دانشگاه آکدنیز، آنتالیا، ترکیه
چکیده:   (405 مشاهده)
هدف: هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل بود.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر ماهیت داده‌ها آمیخته (ابتدا کیفی بعد کمّی) و از نظر شیوه اجرا متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی روش پژوهش داده‌بنیاد بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل صاحب‌نظران و اساتید دانشگاهی حوزه علوم تربیتی استان اردبیل بودند. نمونه‌گیری به روش نظری هدف‌مند انجام شد و بر اساس اصل اشباع نظری، ۱۲ نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود و روایی آن از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش توافق بین کدگذاران تأیید شد. داده‌های کیفی با استفاده از روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای (باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. روش بخش کمّی نیز توصیفی از نوع هم‌بستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران دوره ابتدایی شهر اردبیل به تعداد 2600 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران، ۳۳۵ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه پژوهش‌گر‌ساخته بر مبنای یافته‌های بخش کیفی بود. برای تحلیل داده‌های کمی از مدل‌سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته‌: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد الگوی توسعه رهبری معنوی در مدارس دوره ابتدایی شهرستان اردبیل تحت مقولات تعاملات انسانی، مشارکت خانواده و جامعه، توانمندسازی و رشد حرفه‌ای کارکنان، توسعه مهارت‌های مدیریتی، تقویت ارزش‌ها و اخلاقیات، مدیریت بحران و چالش‌ها، ایجاد فرهنگ سازمانی حمایتی و ترویج یادگیری معنوی در مدرسه دسته‌بندی و از نظر اعتبارسنجی برازش شدند (05/0p<).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رهبری معنوی در مدارس ابتدایی مفهومی چندبُعدی است که بر عوامل انسانی، اخلاقی و مدیریتی استوار است. الگوی ارائه‌شده می‌تواند درک بهتری از این مفهوم فراهم کند و به‌عنوان مبنایی برای اقدامات مدیریتی در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: رهبری معنوی، الگوی توسعه، مدارس ابتدایی، شهرستان اردبیل
متن کامل [PDF 2022 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1403/10/13 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/11/20 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/12/21 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghkhah A, Heidari Raziabad N, Rahimzadeh V, Filiz Ş. (2025). The Design and Validation of a Spiritual Leadership Development Model in Primary Schools of Ardabil County. qaiie. 9(4), 53-80. doi:10.61186/qaiie.9.4.6
URL: http://qaiie.ir/article-1-1291-fa.html

خالق خواه علی، حیدری رضی آباد نادر، رحیم زاده وحید، فیلیز شاهین. طراحی و اعتبارسنجی الگوی توسعه رهبری معنوی در مدارس ابتدایی شهرستان اردبیل مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (4) :80-53 10.61186/qaiie.9.4.6

URL: http://qaiie.ir/article-1-1291-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)