بررسی دیدگاه دبیران علوم اجتماعی پیرامون نقش مطالعات اجتماعی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان
|
لطفاله عباسی سروک* 1، ایرج هاشمی2 |
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران. ایران. ، Lot.Abasi_sarook@iauctb.ac.ir 2- مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران. ایران. |
|
چکیده: (3903 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه دبیران علوم اجتماعی پیرامون نقش مطالعات اجتماعی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان است. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیۀ دبیران علوم اجتماعی شهر تهران در مدارس دولتی و غیردولتی دوره اول متوسطه بودند که از این جامعه تعداد 155 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از معادله نمونهگیری کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی با استفاده از قضاوت متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید قرار گرفت. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمون مجذور خی) تجزیه و تحلیل شد. یافتههای حاصل حاکی از این است که حوزه مطالعات اجتماعی میتواند در درونی نمودن ارزشهای ایثار و شهادت، باور به ارزشهای دفاع مقدس، تبلیغ و ترویج ارزشهای دفاع مقدس و آشنایی با خصوصیات و ویژگی شهدا در دانشآموزان ایفای نقش کند. از این رو لازم است برنامهریزان درسی در تدوین کتابهای درسی مطالعات اجتماعی به گسترش و ترویج این فرهنگ(ایثار و شهادت) اهتمام ویژه داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: فرهنگ ایثار و شهادت، کتاب درسی، حوزه مطالعات اجتماعی، دوره اول متوسطه. |
|
متن کامل [PDF 4857 kb]
(1664 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1396/8/10 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/12/13 | انتشار: 1396/12/13 | انتشار الکترونیک: 1396/12/13
|
|
|
|