1- غیر انتفاعی رفاه ، ar.aminizarrin@gmail.com 2- غیر انتفاعی رفاه
چکیده: (527 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی آموزش مفهوم خدا به کودکان دوره پیشدبستان از دیدگاه مربیان و ارائه راهکار انجام شده است. روش:این پژوهش به شیوه کیفی و روش دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) انجام پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بوده و بهمنظور گردآوری اطلاعات، با روش نمونهگیری هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری با 17 نفر از معلمان دوره پیشدبستان شهر تهران بهعنوان مشارکتکنندگان این پژوهش مصاحبه انجام شد. برای بهدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. یافتهها:یافتهها نشاندهنده استخراج بالغ بر 104 کد باز از مصاحبهها و نیز احصاء 20 کد محوریاست که در 4 کد انتخابی آسیبهای مرتبط با خانواده (با محوریت شناختی، مهارتی، همسویی، مقتضیات زمانی و آگاهی دینی)، آسیبهای مرتبط با کودک (با محوریت شناختی، شخصیتی، پرسشگری و منابع اطلاعاتی)، آسیبهای مرتبط با معلم (با محوریت شناختی، مهارتی، بینشی و مقتضیات زمانی) و آسیبهای مرتبط با محیط (با محوریت محیط فرهنگی، اجتماعی، همسالان و رسانه) دستهبندی شده است. نتیجهگیری:نتایج نشاندهندهآسیبهای مرتبط با کودک، آسیبهای مرتبط با خانواده، آسیبهای مرتبط با معلم وآسیبهای مرتبط با محیط است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1403/1/12 | ویرایش نهایی: 1403/9/17 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/30 | انتشار: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1403/8/27
امینی زرین علیرضا، علاقه بند نرجس، ربانی زهرا. آسیبشناسی آموزش مفهوم خدا به کودکان دورهی پیشدبستان از دیدگاه مربیان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (2) :46-29 10.61186/qaiie.9.2.29