1- دانشگاه فرهنگیان کرمان 2- دانشگاه فرهنگیان کرمان ، rastegarinarges@yahoo.com
چکیده: (608 مشاهده)
هدف:هدف از پژوهش حاضر تحلیل برداشت اساتید دانشگاه از مؤلفههای برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب است. روش: روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید حوزه تعلیم و تربیت و در بخش کمّی کلیه معلمان دوره دوم ابتدایی نواحی یک و دو شهر کرمان در سال تحصیلی 1401- 1402 است. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند، در بخش کمّی از روش تمامشماری استفاده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت در دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه فرهنگیان کرمان در سال 1401 و در بخش کمّی پرسشنامه استخراجشده از نتایج مصاحبه بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی، از روش سه مرحلهای (استراوس و کوربین (2006) و در بخش کمّی از تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. جهت تأمین روایی و پایایی بخش کیفی از روش لینکلن و گوبا (1985) که مشتمل بر شاخصهای چهارگانه مقبول بودن، قابلیت انتقال، اطمینانپذیری و تأییدپذیری است، استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که 13 مقوله اصلی و 33 مقوله فرعی شناسایی شدند. سپس پرسشنامهای جهت اعتبارسنجی الگو طراحی شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ (92/0) و روایی (صوری و محتوایی) بر اساس نظرات اساتید در حوزه تعلیم و تربیت و با استفاده از روش سیگمای شمارشی (85/0) محاسبه شد. در بخش کمّی نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری ضمن تأیید برازش مدل نشان داد که هر 33 مؤلفه مورد بررسی دارای تأثیر معناداری بر برنامه درسی تربیت اخلاقی هستند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این بررسی و با تمرکز بر الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی میتوان به بهبود تربیت اخلاقی دانش آموزان ابتدایی کمک کرد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1402/4/22 | ویرایش نهایی: 1403/2/11 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/20 | انتشار: 1403/1/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/29
kaveshi Z, rastegari N. (2023). Analyzing the perceptions of university professors about the components of the moral education curriculum in the elementary school and presenting the ideal model. qaiie. 8(3), 25-46. doi:10.61186/qaiie.8.3.2 URL: http://qaiie.ir/article-1-1059-fa.html
کوشی زهرا، رستگاری نرجس. تحلیل برداشت اساتید دانشگاه از مولفه های برنامه درسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی و ارائه الگوی مطلوب مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1402; 8 (3) :46-25 10.61186/qaiie.8.3.2