[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست داستان برای آموزشِ حجاب به دختران دورۀ ابتدایی: مطالعه‎ ارزیابانۀ کیفی
محمود سعیدی رضوانی 1، فاطمه غلامی2
1- دانشگاه فردوسی مشهد ، saeedy@um.ac.ir
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (137 مشاهده)
هدف: هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود.
روش: این مطالعه ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و دادههای حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته هدایت‌شده با 67 دانشآموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد.
یافتهها: یافتهها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرکپاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیل‎دهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیتهای داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیتهای داستان» و «ابراز علاقه به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدمرعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکیهای رفتاری»، ارمغان‎دهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشان‎دهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدمتمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیمگیری بهتر به‏جای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند.
نتیجهگیری: براساس نتایج بهدستآمده، در انتقال آموزههای ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را بههمراه خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: حجاب، داستان، دختران دورۀ ابتدایی، یادگیری، کرک‎پاتریک، معیارهای مطلوبیت محتوا
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/10/11 | ویرایش نهایی: 1401/12/10 | پذیرش: 1401/12/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4549
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)