1- دانشگاه فردوسی مشهد ، saeedy@um.ac.ir 2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (1700 مشاهده)
هدف:هدف مطالعۀ حاضر ارزیابی نتیجۀ مطالعۀ کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود. روش:این مطالعه ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و دادههای حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته هدایتشده با 67 دانشآموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد. یافتهها:یافتهها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرکپاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیلدهندۀ سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیتهای داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیتهای داستان» و «ابراز علاقه به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدمرعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکیهای رفتاری»، ارمغاندهندۀ وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشاندهندۀ درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدمتمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیمگیری بهتر بهجای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند. نتیجهگیری:براساس نتایج بهدستآمده، در انتقال آموزههای ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج مؤثر و ارزشمندی را بههمراه خواهد داشت.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/10/11 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/12/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/25 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28