1- دانشگاه تبریز ، d.tahmaseb@yahoo.com 2- دانشگاه تبریز
چکیده: (1434 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای حقوق کودک در پیمان نامه جهانی و مقایسه با اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران انجام یافته است. روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی، از نوع تحلیل محتوا و روش تحقیق نیز تحلیل اسنادی بود. جامعه آماری پژوهش اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و سند چشم انداز، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بررسی مشاهدهای و مطالعات اسناد بالادستی و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها نیز تحلیل محتوای اسناد سه گانه مذکور و مقایسه آن با مولفهها و بندهای کنوانسیون جهانی حقوق کودک بود. یافته ها: یافته تحقیق معرف 6 دسته حقوق (تربیتی، مدنی/ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی) گردید. یافتهها نشان دادند که تعارض و بیسازمانی در تعریف کودک و کودکان به لحاظ حقوقی در ایران، عدم وجود نهاد ملی مشخص برای تجویز و سیاستگذاری در این زمینه، دوگانگی سیتم افکار دستگاههای متولی برنامههای حمایت از کودکان، شکاف بین تعاریف نهادهای مختلف از جمله نهاد دین، قانون و حقوق در خصوص کودک و حقوق او، شکاف بین نظریه و عمل در برنامههای آموزشی در خصوص حقوق کودک، منجر به ایجاد موانعی در بهبود وضعیت حقوق کودکان در ایران شده است. نتیجه گیری: براین اساس لزوم بازنگری در تعریف کودک و سیاستگذاری دقیق مبتنی بر مولفههای حقوق کودک، هماهنگی میان نهادهای قانونی در خصوص رعایت دقیق مفاد حقوقی در برنامههای عملیاتی بسیار ضروری است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1401/10/5 | ویرایش نهایی: 1402/2/19 | پذیرش: 1401/12/12 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/25 | انتشار: 1402/1/28 | انتشار الکترونیک: 1402/1/28
tahmasebzadeh aheikhlar D, teimoori L, imanzadeh A. (2022). Comparing Dimensions and Components on the Rights of the Child in the International Convention and in the Upstream Documents of the Educational System Islamic Republic of Iran. qaiie. 7(4), 59-86. doi:10.52547/qaiie.7.4.59 URL: http://qaiie.ir/article-1-1001-fa.html
طهماسب زاده شیخلار داود، تیموری لقمان، ایمان زاده علی. مقایسه ابعاد و مولفههای حقوق کودک در پیمان نامه جهانی با اسناد بالا دستی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (4) :86-59 10.52547/qaiie.7.4.59