:: دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 122-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بازنمایی تجربه زیسته والدین از چگونگی پاسخ‌دهی به سؤالات دینی فرزندان مقطع ابتدایی
سمیه غلامی* 1، محمد حسینی2
1- مجتمع آموزش عالی لارستان ، somayeg@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد بندر لنگه
چکیده:   (2092 مشاهده)
 هدف : هدف تحقیق حاضر شناسایی نحوه پاسخ­گویی والدین به سوالات دینی کودکان است.
روش :  برای رسیدن به این هدف از روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه والدین دارای فرزند مقطع ابتدایی شهر بندرلنگه بود. تعداد نمونه 35 نفر از این جامعه بود که با روش هدفمند با توجه به حد اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها نیز مصاحبه‌های نیمه سازمان‌یافته و عمیق بود. مصاحبه­ها ثبت شده، سپس به صورت کتبی پیاده گشته و به روش هفت مرحله­ای کلایزی مورد تجزیه و تحیل قرار گرفت.
یافته ها :  نتایج گویای آن است که 3 مضمون اصلی همراه با مضامین فرعی وجود دارد. سؤالات کودکان حول مسائلی چون سؤال در مورد خداوند، مرگ، جهان آخرت، پیامبر، دین اسلام، خلقت جهان، اعمال عبادی و بلایای طبیعی است. بسیاری از والدین روش‌های نادرستی چون پاسخ‌های نامناسب با  رشد شناختی،  رشد زبان و درک مفاهیم به کار­می­برند. علاوه بر سطح نامناسب رشد شناختی، سرکوب سؤالات، پاسخ‌های کلیشه‌ای، پاسخ ندادن، موکول کردن پاسخ‌ها به بعد  نیز مورد استفاده والدین قرار می­گیرد. تعدادی نیز روش‌های صحیح پاسخگویی به سؤالات دینی  از قبیل استفاده از تمثیل، پاسخ دادن، استفاده از دانش ملموس کودک برای پاسخ‌دهی، استفاده از بازی، ارائه پاسخ‌های صحیح منطبق با متون دینی، دنبال کردن پاسخ‌های بهتر به کار می­برند.
نتیجه­گیری:  با توجه به یافته­های پژوهش مبنی بر فقدان آگاهی لازم در خصوص رشد شناختی و روش­های آموزشی، در خصوص آگاهی بخشی به والدین در مورد چگونگی پاسخ به سؤالات کودکان متناسب با اصولی چون داریست­سازی شناختی باید توسط نهادهای ذی‌ربط برنامه­ریزی صورت گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: تجربه زیسته، سؤالات دینی، پاسخ‌دهی، والدین و کودکان
متن کامل [PDF 1491 kb]   (1309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/12/23 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/29 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها