1- دانشگاه تهران 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir 3- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده: (5007 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تبیین فرآیندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس دوره دوم متوسطه است. بدین منظور 12 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه، با استفاده از نمونهگیری ملاکی و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از فن مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و در کنار آن، یادداشتهای میدانی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مرور و مقایسه متوالی دادههای گردآوری شده، به استخراج 24 زیرمقوله و 8 مقولهی اصلی منتج شد. تحلیل ساختار فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه، منجر به شکلگیری نظریه میانی شد. نتایج نشان داد که کمتوجهی مدارس نسبت به تربیت اخلاقی دانشآموزان و در اولویت قرار ندادن آن به عنوان پدیدهمحوری مطالعه حاضر، زمینهای مناسب برای بروز پیامدهایی نامناسبی نظیر شکلگیری روحیه لذت محوری افراطی در دانشآموزان، بروز اخلاق ابزاری و انفعال و بدبینی متولیان مدرسهفراهم مینماید. در این مقاله، نحوه شکلگیری نظریه میانی مورد بررسی قرار گرفته است
Yadegari M, Salehi K, Sajjadieh N S. (2019). Introducing a Grounded Theory for Explaining the Current Processes of Moral Training for the Secondary School Students of Tehran City. qaiie. 4(2), 147-186. doi:10.29252/qaiie.4.2.147 URL: http://qaiie.ir/article-1-455-fa.html
یادگاری مطهره، صالحی کیوان، سجادیه نرگس سادات. ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (2) :186-147 10.29252/qaiie.4.2.147