[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 147-186 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران
مطهره یادگاری1، کیوان صالحی*2، نرگس سادات سجادیه3
1- دانشگاه تهران
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
3- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده:   (128 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تبیین فرآیندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس دوره دوم متوسطه ‌است. بدین منظور 12 نفر از معلمان دوره دوم متوسطه، با استفاده از نمونه‌گیری ملاکی و گلوله برفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فن مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و در کنار آن، یادداشت‌های میدانی نیز مورد استفاده قرار گرفت. مرور و مقایسه متوالی داده‌های گردآوری شده، به استخراج 24 زیرمقوله و 8 مقوله‌ی اصلی منتج شد. تحلیل ساختار فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه، منجر به شکل‌گیری نظریه میانی شد. نتایج نشان داد که کم‌توجهی مدارس نسبت به تربیت اخلاقی دانش‌آموزان و در اولویت‌ قرار ندادن آن به عنوان پدیده‌محوری مطالعه‌ حاضر، زمینه‌ای مناسب برای بروز پیامد‌هایی نامناسبی  نظیر شکل‌گیری روحیه لذت محوری افراطی در دانش‌آموزان، بروز اخلاق ابزاری و انفعال و بدبینی متولیان مدرسه فراهم می‌نماید. در این مقاله، نحوه شکل‌گیری نظریه میانی مورد بررسی قرار گرفته است
واژه‌های کلیدی: تربیت اخلاقی؛ تبیین فرآیند؛ دانش‌آموزان؛ نوجوان؛ مدارس؛ نظریه داده‌بنیاد
متن کامل [PDF 5048 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yadegari M, Salehi K, Sajjadieh N S. Introducing a Grounded Theory for Explaining the Current Processes of Moral Training for the Secondary School Students of Tehran City. qaiie. 2019; 4 (2) :147-186
URL: http://qaiie.ir/article-1-455-fa.html

یادگاری مطهره، صالحی کیوان، سجادیه نرگس سادات. ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (2) :147-186

URL: http://qaiie.ir/article-1-455-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030