[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی حکمت‌های قرآنی بر مبنای ساحت‌های بینشی، گرایشی و کنشی در محتوای کتب درسی هدیه‌های آسمانی دوره ابتدایی
فاطمه حاجی بابائی1 ، محمد شریفانی*2 ، حسین مرادی زنجانی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد رهبری ، Sharifani40@yahoo.com
چکیده:   (31 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی حکمت­های قرآنی براساس ساحت­های بینشی، گرایشی و کنشی در محتوای کتب­ درسی هدیه­های آسمانی دوره ابتدایی انجام شد.
روش: این تحقیق، توصیفی، از نوع تحلیل محتوا، با رویکرد کمی بود. جامعه آماری، شامل 5 کتاب هدیه­های آسمانی پایه دوم تا ششم چاپ1403 و روش نمونه­گیری سرشماری بود، بنابراین کل جامعه آماری بررسی شد. بدین ترتیب که علاوه بر متن، آیات، احادیث و تصاویر با استفاده از آمار توصیفی و الگوی آنتروپی شانون تحلیل شد. واحد تجزیه و تحلیل، متون نوشتاری زیرعنوان­های هر درس تحت قالب­: بدانیم، فکر می­کنم، دوست دارم، بازی و نمایش و فعالیت­های دانش­آموز، تعیین شد و برای بررسی تصاویر از تحلیل مضمون استفاده گردید. ابزار جمع­آوری اطلاعات، سیاهه محقق­ساخته مولفه­های حکمی قرآنی در کتب مذکور بود که به تأیید سه نفر از اساتید و صاحب­نظران تعلیم و تربیت رسید. روایی پژوهش، براساس دیدگاه پنج صاحب­نظر دانشگاهی شامل، اساتید معارف اسلامی، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی و یکی از مولفین کتب مزبور، مشخص شد و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 89/0 به دست آمد.
یافته­ها: مطابق یافته­ها، از مجموع 704 واحد ثبت در پنج کتاب درسی مذکور، بیشترین میزان توجه متعلق به مقوله­های بینشی با فراوانی401 یا 96/56 درصد بود که ضریب اهمیت آن 3368/0 به دست آمد. مقوله­های کنشی با فراوانی223 یا 67/31 درصد رتبه دوم را داشت که ضریب اهمیت آن 3351/0 بود و مقوله­های گرایشی با فراوانی80 یا 36/11 درصد، دارای پایین­ترین میزان توجه بود و ضریب­ اهمیت آن 3280/0 شد.
نتیجه­گیری: براساس نتیجه تحقیق، در تدوین محتوای هدیه­های آسمانی، توجه به ساحت بینش­ها، گرایش­ها و کنش­های حکمی قرآن، متناسب نیست.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌‌ها: حکمت های قرآنی، دوره ابتدایی، ساحت های سه گانه بینشی و گرایشی و کنشی، محتوای کتب درسی، هدیه های آسمانی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1404/1/25 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/26 | انتشار الکترونیک: 1404/3/26



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4714
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)