1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 2- سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد رهبری ، Sharifani40@yahoo.com
چکیده: (22 مشاهده)
هدف:پژوهش حاضر، با هدف بررسی حکمتهای قرآنی براساس ساحتهای بینشی، گرایشی و کنشی در محتوای کتب درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی انجام شد. روش:این تحقیق، توصیفی، از نوع تحلیل محتوا، با رویکرد کمی بود. جامعه آماری، شامل 5 کتاب هدیههای آسمانی پایه دوم تا ششم چاپ1403 و روش نمونهگیری سرشماری بود، بنابراین کل جامعه آماری بررسی شد. بدین ترتیب که علاوه بر متن، آیات، احادیث و تصاویر با استفاده از آمار توصیفی و الگوی آنتروپی شانون تحلیل شد. واحد تجزیه و تحلیل، متون نوشتاری زیرعنوانهای هر درس تحت قالب: بدانیم، فکر میکنم، دوست دارم، بازی و نمایش و فعالیتهای دانشآموز، تعیین شد و برای بررسی تصاویر از تحلیل مضمون استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه محققساخته مولفههای حکمی قرآنی در کتب مذکور بود که به تأیید سه نفر از اساتید و صاحبنظران تعلیم و تربیت رسید. روایی پژوهش، براساس دیدگاه پنج صاحبنظر دانشگاهی شامل، اساتید معارف اسلامی، کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و یکی از مولفین کتب مزبور، مشخص شد و پایایی آن از طریق ضریب پایایی پی اسکات 89/0 به دست آمد. یافتهها:مطابق یافتهها، از مجموع 704 واحد ثبت در پنج کتاب درسی مذکور، بیشترین میزان توجه متعلق به مقولههای بینشی با فراوانی401 یا 96/56 درصد بود که ضریب اهمیت آن 3368/0 به دست آمد. مقولههای کنشی با فراوانی223 یا 67/31 درصد رتبه دوم را داشت که ضریب اهمیت آن 3351/0 بود و مقولههای گرایشی با فراوانی80 یا 36/11 درصد، دارای پایینترین میزان توجه بود و ضریب اهمیت آن 3280/0 شد. نتیجهگیری:براساس نتیجه تحقیق، در تدوین محتوای هدیههای آسمانی، توجه به ساحت بینشها، گرایشها و کنشهای حکمی قرآن، متناسب نیست.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/1/25 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/17 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/26 | انتشار الکترونیک: 1404/3/26