1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی ، Sardary1152bagher@iaukhoy.ac.ir 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
چکیده: (32 مشاهده)
هدف:هدف پژوهش، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق علمی در پژوهشهای دانشآموزی دوره متوسطه بوده است. روش:این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که در دو مرحله انجام شده است. در مرحله کیفی، الگوی برنامه درسی اخلاق علمی توسط همتیار و همکاران (1403) با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی تدوین گردیده است. مرحله کمی (مد نظر این مقاله) به اعتباریابی الگوی طراحی شده اختصاص یافته است. در این مرحله، جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی شاغل به تدریس در مراکز دانشگاهی و دبیران دوره اول و دوم آموزش متوسطه استان آذربایجانغربی بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 200 نفر (53 نفر متخصص برنامه درسی و 147 نفر دبیر دوره متوسطه) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. دادههای لازم از طریق پرسشنامهمحققساخته بر اساس نتایج بخش کیفی جمعآوری و پس از بررسی روایی محتوایی و تعیین روایی سازه و ضریب پایایی آلفا 822/0 با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تحت نرمافزار Smart plsمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:مدل اندازهگیری با روایی همگرای (5/0AVE >) و پایایی مرکب7/0CR>و (542/0 = R2) مورد قبول بوده و در نهایت، برازش مدل کلی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت (559/0= GOF).با توجه به مقادیر حاصل برای شاخصهای برازش، الگوی برنامه درسی اخلاق علمی از اعتبار لازم برخوردار است. نتیجهگیری:با بکارگیری صحیح این الگوی برنامه درسی در آموزش مدرسهای، بستر مناسب برای ایجاد و رشد اخلاق علمی دانشآموزان برای انجام پژوهشهای علمی فراهم میآید.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1404/1/18 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/29 | انتشار الکترونیک: 1404/3/29