[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق علمی در پژوهش‌های دانش آموزی بر اساس دیدگاه صاحب‌نظران و دبیران
میربشیر همت یار1 ، باقر سرداری*2 ، حیدرعلی زارعی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی ، Sardary1152bagher@iaukhoy.ac.ir
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی
چکیده:   (22 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش، اعتباریابی الگوی برنامه درسی اخلاق علمی در پژوهش­های دانش­آموزی دوره متوسطه بوده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که در دو مرحله انجام شده است. در مرحله کیفی، الگوی برنامه درسی اخلاق علمی توسط همت­یار و همکاران (1403) با استفاده از رویکرد سنتزپژوهی تدوین گردیده است. مرحله کمی (مد نظر این مقاله) به اعتباریابی الگوی طراحی شده اختصاص یافته است. در این مرحله، جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی شاغل به تدریس در مراکز دانشگاهی و دبیران دوره اول و دوم آموزش متوسطه استان­ آذربایجان­غربی بودند که از بین آنها نمونه­ای به حجم 200 نفر (53 نفر متخصص برنامه درسی و 147 نفر دبیر دوره متوسطه) به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده­های لازم از طریق پرسشنامه محقق­ساخته بر اساس نتایج بخش کیفی جمع­آوری و پس از بررسی روایی محتوایی و تعیین روایی سازه و ضریب پایایی آلفا 822/0 با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تحت نرم­افزار Smart pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مدل اندازه­گیری با روایی همگرای (5/0AVE >) و پایایی مرکب7/0CR> و (542/0 = R2) مورد قبول بوده و در نهایت، برازش مدل کلی پژوهش مورد تأیید قرار گرفت (­559/0= GOF). با توجه به مقادیر حاصل برای شاخص­های برازش، الگوی برنامه درسی اخلاق علمی از اعتبار لازم برخوردار است.
نتیجه‌گیری: با بکارگیری صحیح این الگوی برنامه درسی در آموزش مدرسه­ای، بستر مناسب برای ایجاد و رشد اخلاق علمی دانش­آموزان برای انجام پژوهش­های علمی فراهم می­آید. 

واژه‌های کلیدی: الگوی برنامه درسی، اخلاق علمی، پژوهش های دانش آموزی، دوره آموزش متوسطه
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1404/1/18 | ویرایش نهایی: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/3/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/3 | انتشار: 1404/3/29 | انتشار الکترونیک: 1404/3/29



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4714
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)