[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( 5-1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 99-122 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر میزان درک فلسفی مفهوم معاد در دانش‌آموزان
دکتر احمد سلحشوری 1، دکتر افشین افضلی2، دکتر مریم برهمن3، محمد حسن دولتیاری4
1- فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. ایران. ، ah.salahshoori@gmail.com
2- سنجش و اندازه‌گیری دانشگاه بوعلی‌سینا همدان. ایران.
3- فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی تهران. ایران.
4- تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه بوعلی‌سینا همدان. ایران.
چکیده:   (473 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر میزان درک فلسفی مفهوم معاد در دانش‌آموزان پسر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه صورت گرفت. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه می‌باشد. به منظور انجام نمونه‌‌گیری تعداد 120 نفر دانش‌آموز به صورت تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و به روش تصادفی ساده در چهار گروه 30 نفری(دو گروه آزمایشی و دو گروه گواه) جایگذاری شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسش‌نامه براساس روایی محتوایی، مورد تایید متخصصین قرار گرفت و پایایی آن براساس ضریب کودر ریچاردسون محاسبه گردید. داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش با مدل تغییر مفهومی بر میزان درک فلسفی مفهوم معاد در دانش‌آموزان موثر است. بدین معنی که اثر پیش‌آزمون معنادار بوده و با حذف اثر پیش‌آزمون بین گروه کنترل و آزمایش از نظر میزان درک فلسفی معاد تفاوت معناداری مشاهده شد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مدل تغییر مفهومی، درک فلسفی معاد، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 5619 kb]   (116 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
فهرست منابع
1. Bissola, R., Imperatori, B., & Biffi, A. (2016). A rhizomatic learning process to create collective knowledge in entrepreneurship education: Innovation beyond boundaries. Management Learning, 48(2), 206-226. [DOI:10.1177/1350507616672735]
2. Feinberg, W. (2004). Critical reflection and religious education: How deep? Plenary paper presented at the Philosophy of Education Society of Great Britain Annual Conference, New College, Oxford, 4 April.
3. Laport, J. (2004). Natural kinds and conceptual change. Cambridge: Cambridge University Press.
4. Mahabir, I.K. (2010). Exploring educational material needs and resources for children living in poverty. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, April 2010, Denver, Colorado.
5. Novak, J.D., & Ca-as, A.J. (2008). The theory underlying concept maps and how to construct them. Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida Institute for Human and Machine Cognition, 2008, available at: http://cmap.ihmc.us/Publications/ ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf
6. Piaget, J. (1964). Cognitive development in children: Piaget development and learning. Journal of Research in Science Teaching, 2(3), 176-186. [DOI:10.1002/tea.3660020306]
7. Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.W., & Gertzog, W.A. (1982). Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education, 66(2), 211-227. [DOI:10.1002/sce.3730660207]
8. Revell, L. (2010). Religious education, conflict and diversity: An exploration of young children's perceptions of Islam. Educational Studies, 36(2), 207-215. [DOI:10.1080/03055690903162390]
9. Ruyter, D.J., & Merry, M.S. (2009). Why education in public schools should include religious ideals? Studies in Philosophy and Education, 28(4), 295-311. [DOI:10.1007/s11217-008-9120-4]
10. Schmidt, D.L., Woodworth, B., & Stepans, J.I. (2006). Conceptual change model: The CCM Handbook. St. Cloud, MN: Saiwood Publications.
11. Stepans, J.I. (2005). Targeting students' science misconceptions: Physical science concepts using the conceptual change model. Tampa, FL: Showboard, Inc.
12. Strom, K.J. (2017). That's not very deleuzian: Thoughts on interrupting the exclusionary nature of "High Theory". Educational Philosophy and Theory, 50(1), 104-113. [DOI:10.1080/00131857.2017.1339340]
13. Taylor, C.R., Franke, G.R. & Bang, H.K. (2006). Use and effectiveness of billboards: Perspectives from selective-perception theory and retail-gravity models. Journal of Advertising, 35(4), 21-34. [DOI:10.2753/JOA0091-3367350402]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salahshouri A, Afzali A, Brahman M, Dolatyari M H. The Impact of a Conceptual Change Model of Instruction on Students’ Philosophical Understanding of Resurrection. qaiie. 2017; 2 (4) :99-122
URL: http://qaiie.ir/article-1-98-fa.html

سلحشوری احمد، افضلی افشین، برهمن مریم، دولتیاری محمد حسن. تاثیر آموزش با مدل تغییر مفهومی بر میزان درک فلسفی مفهوم معاد در دانش‌آموزان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1396; 2 (4) :99-122

URL: http://qaiie.ir/article-1-98-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772