[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 98-67 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه(PATHS) بر احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی
اسماعیل سعدی پور* 1، صغری ابراهیمی قوام2 ، هاجر خباز3 ، فریبرز درتاج2 ، احمد خامسان4
1- علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران. ، E.sadipour@atu.ac.ir
2- علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران.
3- رشته روان‌شناسی تربیتی. دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران.
4- علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه بیرجند. ایران.
چکیده:   (4739 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه بر متغیرهای احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی و بررسی تاثیر آن در طول زمان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کودکان پیش‌دبستانی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1396- 1395 بودند که از این جامعه نمونه‌ای شامل 31 کودک پیش‌دبستانی به‌طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس محقق‌ساختۀ ارزیابی رفتار اخلاقی کودکان(با سه مؤلفۀ احترام، خویشتن‌داری و همدلی) که روایی و پایایی آن توسط مقیاس‌های روان‌سنجی احراز گردید، استفاده شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که پس از حذف اثر پیش‌آزمون با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تاثیر«متغیر مستقل» بر متغیر وابسته معنادار بود. میزان تأثیر گروه برای مؤلفه‌های رفتار اخلاقی(همدلی، خویشتن‌داری و احترام) به ترتیب 79/0، 73/0 و 69/0 بوده است و با 95 درصد اطمینان مؤلفه‌های همدلی، خویشتن‌داری و احترام گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش بیشتری داشته است. نتایج در قسمت پیگیری نیز نشان داد، بین مرحلۀ پس‌آزمون و پیگیری در گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد و بنابراین اثر آموزش ماندگار بوده است. بنابر یافته­های پژوهش می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه برنامه ای کارآمد جهت رشد کفایت اجتماعی- هیجانی کودکان پیش‌دبستانی است و در ارتقاء رفتار اخلاقی کودکان اثربخش می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه PATHS، ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه، رفتار اخلاقی، همدلی، خویشتن‌داری، احترام، رویکرد اسلامی
متن کامل [PDF 7417 kb]   (1477 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/2/6 | ویرایش نهایی: 1397/5/27 | پذیرش: 1396/12/5 | انتشار: 1396/12/5 | انتشار الکترونیک: 1396/12/5
فهرست منابع
1. Arda, T. B., & Ocak, Ş. (2012). Social competence and promoting alternative thinking strategies –PATHS preschool curriculum. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2691-2698.
2. Beisly, A. (2011). Emotional competence in a pre-kindergarten classroom: Links to social and academic competence. Master of Science dissertation, Oklahoma State University.
3. Berkowitz, M. W., & Grych, J. H. (1998). Fostering goodness: Teaching parents to facilitate children's moral development. Journal of Moral Education, 27(3), 371-391. [DOI:10.1080/0305724980270307]
4. Dahl, A., Campos, J. J., & Witherington, D. C. (2011). Emotional action and communication in early moral development. Emotion Review, 3(2), 147-157. [DOI:10.1177/1754073910387948]
5. Domitrovich, C. E., Greenberg, M. T., Kusché, C. A., & Cortes, R. C. (2004). PATHS preschool: Instructor's manual. South Deerfield, MA: Channing Bete Company.
6. Domitrovich, C. E., Cortes, R. C. & Greenberg, M. T. (2007). Improving young children's social and emotional competence: A randomized trial of the preschool "PATHS" curriculum. The Journal of Primary Prevention, 28(2), 67-91. [DOI:10.1007/s10935-007-0081-0]
7. Elias, M. J., Parker, S. J., Kash, V. M., & Dunkeblau, E. (2007). Social-emotional learning and character and moral education in children: Synergy or fundamental divergence in our schools? Journal of Research in Character Education, 5(2), 167-181.
8. Greenberg, M. T., & Kusché, C. A. (1998). Prevention interventions for school-age deaf children: The PATHS curriculum. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 3(1), 49-63. [DOI:10.1093/oxfordjournals.deafed.a014340]
9. Johannes, E. M. (2003). Effects of PATHS after school programs on children's social environment and behavior. Doctoral dissertation, Kansas State University, Manhattan.
10. Kam, C. M., Greenberg, M. T., & Kusché, C. A. (2004). Sustained effects of the PATHS curriculum on the social and psychological adjustment of children in special education. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12(2), 66-78. [DOI:10.1177/10634266040120020101]
11. Kam, C.M., Greenberg, M. T., & Walls, C. T. (2003). Examining the role of implementation quality in school-based prevention using the PATHS curriculum. Prevention Science, 4(1), 55-63. [DOI:10.1023/A:1021786811186]
12. Luco, A. (2014). The definition of morality: Threading the needle. Social Theory and Practice, 40(3), 361-387. [DOI:10.5840/soctheorpract201440324]
13. Meindl, P, Quirk, A., & Graham, J. (2017). Best practices for school-based moral education. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 5(1), 3-10. [DOI:10.1177/2372732217747087]
14. Riggs, N. R., Greenberg, M. T., Kusché, C. A., & Pentz, M. (2006). The mediational role of neurocognition in the behavioral outcomes of a social-emotional prevention program in elementary school students: Effects of the PATHS curriculum. Prevention Science, 7(1), 91-102. [DOI:10.1007/s11121-005-0022-1]
15. Sanford Derousie, R. M., (2008). Making changes that last: Examining the sustainability of an evidence-based preschool curriculum. Doctoral dissertation, The Pennsylvania State University.
16. Thayer, S. K. (2012). Early social-emotional competence: Preschool and kindergarten predictors. Doctoral dissertation, George Mason University.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sa’dipour E, Ebrahimi ghavam S, Khabaz H, Dortaj F, Khamesan A. (2017). Effects of PATHS (Promoting Alternative Thinking Strategies) Curriculum with an Islamic Approach on Respect, Empathy and Self-Control of Preschool Children . qaiie. 2(4), 67-98. doi:10.29252/qaiie.2.4.67
URL: http://qaiie.ir/article-1-95-fa.html

سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، خباز هاجر، درتاج فریبرز، خامسان احمد. تأثیر آموزش برنامۀ ارتقاء راهبردهای تفکر چندجانبه(PATHS) بر احترام، همدلی و خویشتن‌داری کودکان پیش‌دبستانی با رویکرد اسلامی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1396; 2 (4) :98-67 10.29252/qaiie.2.4.67

URL: http://qaiie.ir/article-1-95-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)