[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( 5-1396 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 143-178 برگشت به فهرست نسخه ها
سبک زندگی در آموزه‌های تربیتی امام‌رضا(ع) و استخراج دلالت‌های آن در برنامه‌های درسی رسمی و عمومی
دکتر علی نقی فقیهی 1، حسن نجفی2، سمیه دریساوی3
1- علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران ، an-faghihi@qom.ac.ir
2- مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- تفسیر و علوم قرآنی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (342 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی قلمروهای سبک زندگی در آموزه‌های تربیتی امام‌رضا(ع) و استخراج دلالت‌های آن در برنامه‌های درسی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی- استنباطی است. جامعه تحلیلی کلیه منابع دست اول از امام‌رضا(ع) است که به صورت حدیث در دسترس ما بوده است که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه عمیق قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به طور مستمر همزمان با جمع آوری اطلاعات از طریق دسته‌بندی،‌ کدگذاری و نهایتاً تفسیر انجام گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از این است که سبک زندگی در آموزه‌های تربیتی امام‌رضا(ع) دارای چهار قلمرو است که عبارتند از: قلمرو الهی، فردی، اجتماعی و زیست محیطی. هر کدام از این قلمروها دارای عناصری است. عناصر قلمرو الهی عبارتند از: شناخت، ایمان، تقوا، اعتماد و توکل، تسلیم و رضا و بندگی. عناصر قلمرو فردی عبارتند از: شناخت خود، دانش‌طلبی، تربیت عقلانی، رشد ارزش‌های اخلاقی و کمال خواهی. عناصر قلمرو اجتماعی عبارتند از: دوستی، محبت، عدالت، همکاری و کرامت. عناصر قلمرو زیست محیطی عبارتند از: شناخت طبیعت، هدفمندی جهان هستی، استفاده مطلوب از طبیعت و مسئولیت‌پذیری. دلالت‌های سبک زندگی در برنامه‌های درسی رسمی و عمومی را می‌توان در قالب هدف غایی(قرب و رضوان الهی) و اهداف واسطه‌ای، محتوای تلفیقی(با محوریت آموزش خداشناسی، انسان‌شناسی اسلامی، جامعه‌پذیری دینی- اخلاقی و آماده‌سازی متربیان برای مواجه منطقی با طبیعت)، روش‌های یاددهی یادگیری(پرهیز از سطحی‌نگری، پرسشگری، گفتگو، الگوسازی، پژوهشگری، اکتشافی، ایفای نقش، مشاهده، گردش علمی، نمایش فیلم) و ارزشیابی (روش‌های فرایندی و کیفی مانند مشاهده، مصاحبه، گزارش‌دهی، پژوهش، خودارزیابی و شرح حال نویسی) مطرح نمود.
واژه‌های کلیدی: امام‌رضا(ع)، سبک زندگی، قلمرو الهی، فردی، اجتماعی، زیست محیطی، برنامه‌های درسی.
متن کامل [PDF 8641 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faghihi A N, Najafi H, Derisavi S. The Lifestyle Informed by Teachings of Imam Reza (PBUH) and its Implications for the Iranian National Curricula in the Primary and Secondary Education. qaiie. 2017; 2 (4) :143-178
URL: http://qaiie.ir/article-1-84-fa.html

فقیهی علی نقی، نجفی حسن، دریساوی سمیه. سبک زندگی در آموزه‌های تربیتی امام‌رضا(ع) و استخراج دلالت‌های آن در برنامه‌های درسی رسمی و عمومی . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1396; 2 (4) :143-178

URL: http://qaiie.ir/article-1-84-fa.html



دوره 2، شماره 4 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772