رابطه بین هویت سازمانی و خوشبینی تحصیلی با نقش میانجی تصویر سازمانی در مدارس اسلامی شهر تهران
|
امید مهنی* 1، منصوره مشایخی2 ، سهیلا مختاری2 ، ایوب فیضی2 ، عباس توان3 |
1- دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، OMehni@Chmail.ir 2- دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران 3- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران |
|
چکیده: (3212 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تصویر سازمانی در رابطه بین هویت سازمانی و خوشبینی تحصیلی در مدارس اسلامی شهر تهران انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس اسلامی مقطع ابتدایی شهر تهران به تعداد 270 نفر میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول Krejcie & Morgan (1970) 159 نفر تعیین شد. جهت انتخاب نمونه آماری پژوهش نیز از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. به منظور جمعآوری دادهها و اطلاعات موردنیاز در این پژوهش از پرسشنامه خوشبینی تحصیلی Beard, Hoy & Woolfolk Hoy (2010)، پرسشنامه هویت سازمانی Mael & Ashforth (1992) و پرسشنامه محقق ساخته تصویر سازمانی استفاده شد که پایایی هر یک از آنها به ترتیب برابر با 85/0، 81/0 و 79/0 به دست آمد. با هدف تجزیه وتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که هویت سازمانی با خوشبینی تحصیلی، هویت سازمانی با تصویر سازمانی و تصویر سازمانی با خوشبینی تحصیلی رابطه دارند. همچنین نتایج نشان داد هویت سازمانی با میانجیگری تصویر سازمانی با خوشبینی تحصیلی رابطه دارد.
نتیجهگیری: خوشبینی تحصیلی از نشانههای موفقیت یک مدرسه است وآنچه را که موجبات بهبود این مولفه مهم در مدارس اسلامی خواهد شد، توجه به هویت سازمانی و تصویر سازمانی مدارس اسلامی است. درک نامناسب ذینفعان از هویت سازمانی و تصویر سازمانی یک مدرسه اسلامی و ظرفیتهای موجود در آن بر کیفیت آموزشی و عملکرد کلی مدرسه تاثیرگذار خواهد بود. |
|
واژههای کلیدی: تصویر سازمانی، هویت سازمانی، خوشبینی تحصیلی، مدارس اسلامی. |
|
متن کامل [PDF 1448 kb]
(1748 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1400/2/24 | ویرایش نهایی: 1400/9/15 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/9/9 | انتشار: 1400/9/15 | انتشار الکترونیک: 1400/9/15
|
|
|
|