[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی
زینب اشرفی سلطان احمدی1 ، جواد کیهان* 2، صادق ملکی آوارسین1 ، جهانگیر یاری1
1- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، keyhan.edu@gmail.com
چکیده:   (2733 مشاهده)
  • هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی الگوی مطلوب برنامه­درسی تربیت­دینی در دوره پیش­دبستانی بوده است.
  • روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به­ روش کیفی و با استفاده از سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعه­­ی آماری را کلیه­ پژوهش­های داخل کشور مرتبط­با موضوع در فاصله­ زمانی 1379 تا 1399 و 1999 تا 2019 تشکیل می­دهد که از بین آنها 49 پژوهش (38 مورد داخلی و 11 مورد خارجی) به­عنوان نمونه به شیوه­ی هدفمند انتخاب و با استفاده از الگوی شش مرحله­ای روبرتس مورد­بررسی قرار گرفتند.
  • یافته­ ها: یافته مهم تحقیق، ارائه­ الگوی پیشنهادی برنامه­درسی تربیت­دینی برای دوره پیش­دبستانی است که متشکل از عناصر دهگانه مبتنی­بر رویکرد اَکِر می­باشد.
  • نتیجه­گیری: در تربیت­دینی کودکان پیش­دبستانی، باید با رویکردی کل­نگری، همه ابعاد وجودی نوآموز مورد­توجه قرار گیرد. هدف غایی، شکوفایی فطرت کودک و زندگی پاک است، که از­طریق اهداف میانی و رفتاری نوآموز دست­یافتنی می­باشد. محتوای آموزشی باید مبتنی­بر آموزه­های دینی و اهداف آموزشی بوده و از­طریق فعالیت­های تدریس- یادگیری متناسب با علایق و نیازهای رشدی کودکان توسط مربی دارای صلاحیت­های اخلاقی- اعتقادی و حرفه­ای در اختیار متربی قرار گیرد. نقش مربی عمدتاً باید الگویی و هدایت­گری باشد و شکوفایی فطرت دینی را در کودکان تسریع کند. مواد آموزشی باید متنوع و به­صورت بسته آموزشی انتخاب شود. فضای آموزشی باید دارای امکانات بازی، شاد و با­نشاط، محرک حس کنجکاوی کودکان باشد. ارزشیابی باید فرایندی و با­استفاده از ابزارهای متنوع مانند مشاهده رفتار، پوشه­کار و نظر اولیاء صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: تربیت‌دینی، دوره پیش‌دبستان، سنتزپژوهی، برنامه‌درسی
متن کامل [PDF 1513 kb]   (1909 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1399/12/10 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/29 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi Soltanahmadi Z, Keyhan J, Maleki Avarsin S, Yari J. (2021). Designing an Optimal Pattern for Religious Education Curriculum at a Preschool. qaiie. 6(1), 7-30. doi:10.52547/qaiie.6.1.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-716-fa.html

اشرفی سلطان احمدی زینب، کیهان جواد، ملکی آوارسین صادق، یاری جهانگیر. طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (1) :30-7 10.52547/qaiie.6.1.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-716-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)