طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی
|
زینب اشرفی سلطان احمدی1 ، جواد کیهان* 2، صادق ملکی آوارسین1 ، جهانگیر یاری1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز 2- دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه ، keyhan.edu@gmail.com |
|
چکیده: (2733 مشاهده) |
- هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیتدینی در دوره پیشدبستانی بوده است.
- روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که به روش کیفی و با استفاده از سنتزپژوهی انجام گرفته است. جامعهی آماری را کلیه پژوهشهای داخل کشور مرتبطبا موضوع در فاصله زمانی 1379 تا 1399 و 1999 تا 2019 تشکیل میدهد که از بین آنها 49 پژوهش (38 مورد داخلی و 11 مورد خارجی) بهعنوان نمونه به شیوهی هدفمند انتخاب و با استفاده از الگوی شش مرحلهای روبرتس موردبررسی قرار گرفتند.
- یافته ها: یافته مهم تحقیق، ارائه الگوی پیشنهادی برنامهدرسی تربیتدینی برای دوره پیشدبستانی است که متشکل از عناصر دهگانه مبتنیبر رویکرد اَکِر میباشد.
- نتیجهگیری: در تربیتدینی کودکان پیشدبستانی، باید با رویکردی کلنگری، همه ابعاد وجودی نوآموز موردتوجه قرار گیرد. هدف غایی، شکوفایی فطرت کودک و زندگی پاک است، که ازطریق اهداف میانی و رفتاری نوآموز دستیافتنی میباشد. محتوای آموزشی باید مبتنیبر آموزههای دینی و اهداف آموزشی بوده و ازطریق فعالیتهای تدریس- یادگیری متناسب با علایق و نیازهای رشدی کودکان توسط مربی دارای صلاحیتهای اخلاقی- اعتقادی و حرفهای در اختیار متربی قرار گیرد. نقش مربی عمدتاً باید الگویی و هدایتگری باشد و شکوفایی فطرت دینی را در کودکان تسریع کند. مواد آموزشی باید متنوع و بهصورت بسته آموزشی انتخاب شود. فضای آموزشی باید دارای امکانات بازی، شاد و بانشاط، محرک حس کنجکاوی کودکان باشد. ارزشیابی باید فرایندی و بااستفاده از ابزارهای متنوع مانند مشاهده رفتار، پوشهکار و نظر اولیاء صورت گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: تربیتدینی، دوره پیشدبستان، سنتزپژوهی، برنامهدرسی |
|
متن کامل [PDF 1513 kb]
(1909 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كيفي دریافت: 1399/12/10 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/29 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10
|
|
|
|