[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه‌های انگیزه‌بخش مناجات خمسه عشر بر انس دانش‌آموزان با خدا
محمدتقی مبشری*1، محمود صفری2، مریم ملکی فارمد2
1- دانشگاه فرهنگیان ، mt_mobasheri@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (88 مشاهده)
هدف : هدف از این تحقیق شناسایی مولفه‌های انگیزه‌بخش مناجات خمسه­عشر بر انس دانش‌آموزان با خدا بود. روش :روش پژوهش آمیخته است . در بخش کیفی جامعه تحقیق متن مناجات خمسه عشر و پزوهش های انجام شده در این زمینه است که به طور هدفمند نمونه برداری و بر اساس مقولات پژوهش مورد مطالعه عمیق قرار گرفت . در بخش کمی جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1398-1399 به تعداد حدود 6150  دانش‌آموز بود که بر اساس جدول مورگان 360 دانش‌آموز بهعنوان نمونه از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.. به‌منظور تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، متن مناجات خمسه­عشر با بهره‌گیری از نرم‌افزار کیفی NVivo10 مورد مطالعه قرار گرفت و سپس از طریق کدگذاری باز و محوری، مولفه‌های موثر بر انس با خدا شناسایی گردید. همچنین، براساس مولفه‌های استخراج شده پرسشنامه محقق‌‌ساخته 32 گویه‌ای با طیف 5 ارزشی لیکرتی(خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) تدوین گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید صاحب‌نظر تایید شد. پایایی پرسشنامه 935/0 آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در بخش کمی، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج‌شده، جذر میانگین واریانس استخراج‌شده، کولموگروف-اسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون t تک نمونه‌ای از طریق نرم‌افزارهای NVivo10، SPSS24، Smart-PLS استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که مولفه­های مستخرج از مناجات خمسه­عشر (حق‌الله، حق‌المعصوم، حق‌الناس و حق‌النفس) تاثیر به‌سزایی در انس دانش‌آموزان دختر با خدا دارد.نتیجه گیری :توجه به محتوای مناجات در کتاب های درسی می تواند بر انس دانش آموزان به خدا موثر واقع شود .
واژه‌های کلیدی: مناجات خمسه‌عشر؛ حق‌الله؛ حق‌المعصوم؛ حق‌الناس؛ حق‌النفس، دانش آموزان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1399/10/14 | پذیرش: 1399/11/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)