[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 198-167 برگشت به فهرست نسخه ها
شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم
زینب محب زاده ، سید محمدرضا امام جمعه* 1، علیرضا عصاره ، فریده حمیدی
1- ، emamjomeh@sru.ac.ir
چکیده:   (4643 مشاهده)
در جامعه کنونی که رسانهها نقش فعالی در تغییر فرهنگها ایفا میکنند، آمادهسازی دانشآموزان برای برخورد فعالانه با رسانهها یکی از وظایف مهم نظام تعلیم و تربیت رسمی است و البته این امر مستلزم تدوین برنامه درسی سواد رسانهای است. در این راستا پژوهش حاضر یک تحلیل محتوای کیفی جهتدار است که به شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانهای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم میپردازد. جامعه آماری پژوهش، تمام آیات قرآن کریم و واحد نمونهگیری، آیه در نظر گرفته شد. با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از نرم افزار نورالانوار، آیات مرتبط با سواد رسانهای در قرآن جستجو و گردآوری شد. واحد تحلیل، جمله در نظر گرفته شد. آیات و جملات گردآوری شده با استفاده از مولفههای سواد رسانهای، یعنی دسترسی و استفاده، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، تولید و برخورد فعال با پیام رسانهای، طبقهبندی شد. سپس با استفاده از کدگذاری جملات، مفهوم سواد رسانهای و اهداف تربیتی مربوطه از نظر قرآن مشخص شد. بر اساس یافتهها، در آیات انتخاب شده، به ترتیب به مولفههای تولید و نشر پیام، ارزشیابی، برخورد فعال، دسترسی و استفاده و تجزیه و تحلیل، بیشترین توجه شده است. در مجموع برای پنج مولفه سواد رسانهای، شانزده مضمون کلی استخراج شد. در بین مضامین به ترتیب به ویژگیهای پیامرسان، نبایدهای تولید و نشر پیام، ویژگیهای پیام موثر و اهمیت تعقل و خردورزی بیشترین توجه شده است. در نهایت با توجه به مضامین، بیست و دو هدف تربیتی پیشنهاد شد.
واژه‌های کلیدی: قرآن کریم، سواد رسانه ای، اهداف تربیتی
متن کامل [PDF 356 kb]   (1193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/1/30 | پذیرش: 1399/2/19 | انتشار: 1399/3/24 | انتشار الکترونیک: 1399/3/24
فهرست منابع
1. آخوندی، محمدباقر.(1396). راهبردهای فرهنگی و نفوذ اجتماعی دین در آموزه های قرآن، فصلنامه پژوهش های قرآنی، 3(84):150-173.
2. بهرام پور، ابوالفضل.(1398). تفسیر یک جلدی مبین، چاپ پنجم، قم: انتشارات آوای قرآن.
3. راضی, محمدرضا(۱۳۹۷). ارائه الگوی بومی سواد رسانه ای بر پایه آموزه های دینی، دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده، تهران:مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، بازیابی شده از:
4. https://www.civilica.com/Paper-MILCONF02-MILCONF02_104.html
5. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.(1398). تفکّر و سواد رسانه‌ای، تهران: اداره‌ی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی.
6. سند تحول بنیادین آموزش وپرورش(1390)، مشهد مقدس.
7. شهوند پور، راضیه و سالارکیا، حمید رضا.(1393). قرآن و سواد رسانه ای با تأکید بر خبر و خبرنگاری، نشریه کتاب و سنّت، دوره 2، 4(5):52-81.
8. طباطبایی، سید محمد حسین.(1378). تفسیر المیزان، جلد 18، چاپ پنجم، ترجمه: سید محمد باقر موسوی همدانی، قم: بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
9. عادل مهربان، مرضیه.(1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
10. فرج نژاد، محمد حسین(1397). لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی]مصاحبه[، مرکز پژوهشی مبنا، بازیابی شده از: http://www.smhi.ir/index.php/interview/item/5127-11
11. فولادی، محمد.(1390). اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدها ی اخلاقی در رسانه ملی، فصلنامه معرفت اخلاقی، 3(1):111-135.
12. قرآن کریم.(1392). ترجمه مکارم شیرازی، تهران: عابد زاده.
13. لعل شاطری، مصطفی.(1394). اصول و مبانی قرآن کریم در راستای افزایش سواد رسانه ای، چاپ اول، مشهد: نی نگار.
14. مکارم شیرازی، ناصر.(1387). تفسیر نمونه، جلد 19، چاپ سی و ششم، تهران: داراکتب الاسلامیه.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moheb-zade Z, Imam Jom’a S M R, Assara A R, Hamidi F. (2019). Identifying and Explaining the Concept of Media Literacy and the Related Educational Goals with Emphasis on the Holy Quran. qaiie. 4(4), 167-198. doi:10.29252/qaiie.4.4.167
URL: http://qaiie.ir/article-1-567-fa.html

محب زاده زینب، امام جمعه سید محمدرضا، عصاره علیرضا، حمیدی فریده. شناســایی و تبیین مفهوم سواد رسانه ای و اهداف تربیتی مربوطه با تأکید بر قرآن کریم مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (4) :198-167 10.29252/qaiie.4.4.167

URL: http://qaiie.ir/article-1-567-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)