1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران 2- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، sadegh_nasri@yahoo.com 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (1759 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان با نقش تعدیل کننده جنسیت انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاههای تهران (68800 دانشجو) در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هویت دینی سلگی، دلاور و برجعلی(1394)، پرسشنامه روابط والد فرزندیFine, Moreland & Schwebel(1983) بود. جهت تحلیل دادهها از روش رگرسیون سلسله مراتبی و آزمونZ استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-25انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات زنان در روابط با پدر و روابط با مادر بالاتر از مردان بوده و بین هویت دینی با روابط با پدر و روابط با مادر همبستگی معناداری وجود دارد. متغیرهای پیش بین همراه با اثر تعاملی جنسیت با روابط والدفرزندی 12 درصد واریانس هویت دینی را تبیین میکنند.در روابط والد فرزندی با هویت دینی، جنسیت مرد نقش تعدیل کننده بیشتری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد جنسیت میتواند رابطه روابط والدفرزندی با هویت دینی را تحت تاثیر قرار دهد..
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1399/3/22 | ویرایش نهایی: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/29 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10
pakoofteh N, nasri S, nasrolahii B, farokhi N. (2021). Relation between parent-child relationships with religious identities in students: The moderating role of gender. qaiie. 6(1), 31-52. doi:10.52547/qaiie.6.1.31 URL: http://qaiie.ir/article-1-560-fa.html
پاکوفته نسرین، نصری صادق، نصرالهی بیتا، فرخی نورعلی. بررسی روابط والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان : نقش تعدیلکننده جنسیت مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1400; 6 (1) :52-31 10.52547/qaiie.6.1.31