[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 2 - ( 1-1395 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 7-32 برگشت به فهرست نسخه ها
ادراک دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز نسبت به فعالیت‌های پرورشی مدارس و بررسی رابطه آن با متغیرهای زمینه‌ای
دکتر محمد مزیدی1، ماه منیر ایران پور2، دکتر فریبا خوشبخت3
1- مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ، Mmazidi52@gmail.com
2- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
3- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (1105 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی ادراک دانش‌آموزان نسبت به فعالیت‌های پرورشی و پیش‌بینی رابطه آن با متغیرهای زمینه‌ای (جنس، رشته و پایه) است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر شیراز در سال تحصیلی 90- 89 (58429  نفر) بود که با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای تعداد 303 نفر، شامل 148 نفر پسر و 151 نفر دختر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی این پرسش‌نامه توسط ملاک‌های روان‌سنجی مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی‌   گروه­های وابسته و مستقل، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس یک‌طرفه استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که ادراک دانش‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی مدارس در ابعاد سه‌گانۀ علاقه نسبت به انجام فعالیت پرورشی، مشارکت در انجام فعالیت‌های پرورشی و آگاهی از آسیب‌ها یا تهدیدکننده‌های فعالیت پرورشی متفاوت است. بدین معنی که علاقه دانش‌آموزان نسبت به فعالیت‌های پرورشی در مقایسه با مشارکت آنان در فعالیت‌های پرورشی در مرتبۀ پایین‌تری قرار دارد و میزان مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های پرورشی در مقایسه با میزان شناخت آنان از آسیب‌های فعالیت‌های پرورشی در مرحله بالاتری واقع شده است. از این رو تنزل میزان علاقه دانش‌آموزان در مقایسه با میزان مشارکت آنان می‌تواند شکاف و فاصلۀ میان "نظر" و"عمل" را تبیین کند. علاوه بر این نتایج حاصله نشان داد که بین متغیرهای زمینه‌ای از جمله جنسیت دانش‌آموزان و ادراک آن‌ها از فعالیت‌های پرورشی در ابعاد سه‌گانه علاقه، مشارکت و آگاهی از آسیب‌ها رابطه معنا‌داری وجود ندارد، در حالی که بین سایر متغیرهای زمینه‌ای از جمله رشته و پایه تحصیلی با ادراک دانش‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی در مدارس رابطه معنا‌داری دیده می‌شود. 
واژه‌های کلیدی: ادراک دانش‌آموزان دبیرستان، فعالیت‌های پرورشی، آسیب‌های موجود در فعالیت‌های پرورشی
متن کامل [PDF 493 kb]   (473 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۳
فهرست منابع
1. Adelman, H. S., & Taylor, L. (1997).Addressing barriers to learning: Beyond school-linked service and full- service schools. American Journal of Orthopsychiatry, 67(3), 408–421. [DOI:10.1037/h0080243]
2. Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2011).Schools as developmental contexts during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 225-241. [DOI:10.1111/j.1532-7795.2010.00725.x]
3. Finn, J. D. (1993). School engagement and students at risk. Washington, DC: National Center for Educational Statistics, U. S. Department of Education. Available at www.nces.Ed.gov/pubsearch/pubsinfo. Asp? Pubid=93470.
4. Gentry, M., Gable, R. K., & Rizza, M. G. (2002). Students' perceptions of classroom activities: Are there grade-level and gender differences? Journal of Educational Psychology, 94 (3), 539-544. [DOI:10.1037/0022-0663.94.3.539]
5. Lamborn, S. D., Brown, B. B., Mounts, N. S., & Steinberg, L. (1992). Putting school in perspective: The influence of family, peers, extracurricular participation, and part-time work on academic engagement. In F. M. Newman (Ed.), Student engagement and achievement in American secondary schools (pp. 153-191). New York: Teachers College Press.
6. LaRocque, L. M. (2008). Assessing perceptions of the environment in elementary classrooms: The link with achievement. Educational Psychology in Practices, 24(4), 289-305. [DOI:10.1080/02667360802488732]
7. Lee, V. E., & Smith, J. B. (1993). Effects of school restructuring on the achievement and engagement of middle-grade students. Sociology of Education, 66(3), 164-187. [DOI:10.2307/2112735]
8. Marsh, H. W. (1992). Extracurricular Activities: Beneficial extension of the traditional curriculum or subversion of academic goals? Journal of Educational Psychology, 84(4), 553-562. [DOI:10.1037/0022-0663.84.4.553]
9. Ryan, R. M., & Grolnick, W. S. (1986). Origins and pawns in the classroom: Self-report and projective assessments of children's perception. Journal of Personality and Social Psychology. 50, 550-558. [DOI:10.1037/0022-3514.50.3.550]
10. Van Petegem, K., Aelterman, A., Van Keer, H., & Rosseel, Y. (2008).The influence of student characteristics and interpersonal teacher behaviour in the classroom on student's wellbeing. Social Indicators Research, 85(2), 279–291. [DOI:10.1007/s11205-007-9093-7]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazidi M, Iranpoor M, Khoshbakhat F. Shirazi High School Students' Perceptions of Extracurricular Activities and Their Relationship with Demographic Variables. qaiie. 2016; 1 (2) :7-32
URL: http://qaiie.ir/article-1-45-fa.html

مزیدی محمد، ایران پور ماه منیر، خوشبخت فریبا. ادراک دانش‌آموزان دبیرستانی شهر شیراز نسبت به فعالیت‌های پرورشی مدارس و بررسی رابطه آن با متغیرهای زمینه‌ای. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1395; 1 (2) :7-32

URL: http://qaiie.ir/article-1-45-fa.html



دوره 1، شماره 2 - ( 1-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921