1- دانشگاه بوعلی ، nimrooz@basu.ac.ir 2- دانشگاه بوعلی
چکیده: (2359 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین برای دانشآموزان دوره متوسطه اول با رویکرد کیفی انجام شد. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیقات کیفی، با حضور 14 نفر صاحبنظران حوزه برنامهریزی درسی و تربیت سیاسی، 9 نفر اعضا گروه تألیف کتابهای درسی و 6 نفر از سرگروههای معلمان، صورت گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل محتوای مقولهای و مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی تربیت سیاسی رئالیسم اسلامی؛ نظریه مطلوب برنامه درسی، نظریه تحولگرا؛ ساختار مفهومی برنامه درسی تربیت سیاسی شامل عدالت، عزتمندی، قانونمداری، انتخاب، مسئولیتپذیری، شناسایی وظایف نهادهای سیاسی، مشارکت، میهندوستی؛ ساختار سازماندهی برنامه، تلفیقی (وحدت در درون یادگیرنده) و ساختار نحوی برنامه درسی تربیت سیاسی تفسیری و انتقادی است. به دنبال این یافتهها کیفیت عناصر نهگانه مورد بررسی و تائید صاحبنظران قرار گرفت و در نهایت نتایج نشان داد دروس مطالعات اجتماعی، فارسی، مهارتهای نگارشی و فرهنگ و هنر از بیشترین پتانسیل برای پرداختن به برنامه درسی تربیت سیاسی در دوره متوسطه اول برخوردارند. در نتیجه میتوان گفت که جامعیت و توجه به عناصر مؤثر برنامه درسی فوقالذکر میتواند به بهبود سطح دانش، نگرش و بینش سیاسی دانش آموزان متوسطه اول کمک کند.
yousefzadeh M, shahmoradi M. (2020). Developing A Political education Curriculum Model based on the social-political education dimension of Fundamental Transformation Document of Education For Iranian Junior High School students. qaiie. 5(1), 173-206. doi:10.29252/qaiie.5.1.173 URL: http://qaiie.ir/article-1-313-fa.html
یوسف زاده محمد رضا، شاه مرادی مرتضی. ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی – سیاسی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش برای دانشآموزان دوره متوسطه اول مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1399; 5 (1) :206-173 10.29252/qaiie.5.1.173