[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 30-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی
مریم انصاری* 1، محمدصادق محسنی پور2
1- استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، واحد اصفهان. ایران. ، ansari.maryam@kh.isfpnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان. ایران.
چکیده:   (4476 مشاهده)
این تحقیق با هدف بررسی دیدگاه دبیران شهر رفسنجان پیرامون شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی دانش‌آموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری 215 نفر از دبیران دوره متوسطه دوم بودند که 138 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش ‌پرسش‌نامه محقق ساخته فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی بود که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان و پایایی آن با آزمون کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، درصد فراوانی، میانگین) و آمار استنباطی(نرمال بودن داده‌ها توسط آزمون کولموگروف اسمیرنوف و آزمون t تک متغیره) انجام شد. نتایج نشان داد که دبیران فرصت‌های و تهدید‌های تربیت اخلاقی را در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری مورد بررسی قرار دادند. در بخش فرصت‌ها درجنبه شناختی تقویت قدرت تحلیل و ارزیابی مفاهیم ارزش‌ها و فضایل اخلاقی، به‌کارگیری شیوه‌های آموزشی اثربخش، در جنبه عاطفی تقویت تعاملات عاطفی دانش‌آموزان با معلمان و والدین و درجنبه رفتاری تقویت تمایل به کسب ارزش‌های اخلاقی و بهبود شیوه‌های تربیتی مدیران، دبیران، مربیان پرورشی و والدین را مد نظر قرار دادند. در بخش تهدیدها در جنبه شناختی، عملکرد ضعیف معلمان، مربیان و نهادهای خارج از مدرسه و ایجاد شکاف میان شیوه‌های تربیتی نهادهای تربیتی، در جنبه عاطفی کاهش تعاملات عاطفی و اخلاقی مثبت و سازنده بین دانش‌آموزان با اعضای خانواده و معلمان و در جنبه رفتاری نیز کم توجهی به تربیت اخلاقی و تأکید زیاد بر تربیت شناختی به ویژه پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار دادند.

 
واژه‌های کلیدی: فرصت‌ها، تهدیدها، تربیت اخلاقی، دبیران و نظام آموزشگاهی.
متن کامل [PDF 5634 kb]   (1741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1396/11/18 | ویرایش نهایی: 1398/2/4 | پذیرش: 1397/3/12 | انتشار: 1397/9/9 | انتشار الکترونیک: 1397/9/9
فهرست منابع
1. Balakrishnan, V. (2010). The development of moral education in Malaysia. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 25, 89-101.
2. Ghani, M.Z., Aswati, H., & Atalawi, A. (2015). The effectiveness of religious programs geared for ordinary and talented students in the development of religious values in Tabuk. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Hamzah_Aswati
3. Jones, J.N., Warnaar, B.L., Bench, J.H., & Stroup, J. (2014). Promoting the development of moral identity, behavior, and commitment in a social action program. Journal of Peace Education, 11(2), 225-245. [DOI:10.1080/17400201.2014.898626]
4. Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development. Vol. 2: The psychology of moral development. The nature and validity of moral stages.San Francisco, CA: Harper and Row.
5. Lickona, T. (1993). The return of character education. Educational Leadership, 51(3), 6-11.
6. Noddings, N. (2015). Philosophy of education (4th ed.). Boulder, CO: Taylor & Francis Inc.
7. Ryan, K. (1993). Mining the values in the curriculum. Educational Leadership, 5(3), 16-18.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ansari M, MohseniPour M S. (2018). Identifying Opportunities and Threats of Moral Education in High Schools from Teachers’ Perspective . qaiie. 3(1), 7-30. doi:10.29252/qaiie.3.1.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-168-fa.html

انصاری مریم، محسنی پور محمدصادق. بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت‌ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1397; 3 (1) :30-7 10.29252/qaiie.3.1.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)