هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین هویت ایرانی – اسلامی با سلامت روانی دانشآموزان شهرستان پلدختر بود. روش پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان پلدختر در سال تحصیلی 1403-1402 بود که با روش نمونهگیری در دسترس بر اساس دیدگاه کلاین 300 دانشآموز بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه هویت ایرانی – اسلامی راشدی (1400)، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه سلامت روان کهیس و همکاران (2008) بود. بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس 26و ایموس 24 استفاده شد یافتهها: یافتهها نشان داد که هویت ایرانی – اسلامی اثر مستقیم و معناداری بر سلامت روان دارد (01/0>P). هویت ایرانی – اسلامی با سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P). سرمایه روانشناختی و سلامت روان رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>P). رابطه غیر مستقیم بین هویت ایرانی – اسلامی و سلامت روان از طریق سرمایه روانشناختی مثبت و معنادار بود (01/0>P). نتیجهگیری: با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مدل طراحی شده بر اساس دادههای پژوهش، برازش مناسب داشته و سرمایه روانشناختی بهعنوان یک عامل میانجی، رابطه بین هویت ایرانی – اسلامی و سلامت روان را تحت تأثیر قرار میدهد. یعنی هویت ایرانی-اسلامی میتواند با افزایش امید، خوشبینی، خودکارآمدی و تابآوری دانشآموزان، موجب افزایش سلامت روان آنها شوند. بنابراین پیشنهاد میشود که آموزشهایی در خصوص هویت ایرانی-اسلامی و نهادینه کردن آن در دانشآموزان انجام گیرد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كمي دریافت: 1403/9/29 | ویرایش نهایی: 1404/1/23 | پذیرش: 1403/11/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/11/20 | انتشار: 1404/1/23 | انتشار الکترونیک: 1404/1/23
abasi M. (2025). Structural Equation Modeling of the Relationship Between Iranian-Islamic Identity and Mental Health: Testing the Mediating Role of Psychological Capital. qaiie. 9(4), 103-120. doi:10.61186/qaiie.9.4.3 URL: http://qaiie.ir/article-1-1252-fa.html
عباسی محمد. مدل معادلات ساختاری بین هویت ایرانی - اسلامی با سلامت روان: با آزمون نقش میانجی سرمایه روانشناختی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (4) :120-103 10.61186/qaiie.9.4.3