:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 31-7 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مفهومی تغییر درونی مطلوب بر پایه قرآن کریم: استنتاج اصول تربیتی
سمیه پاپی1 ، سیدجلال هاشمی* 2، پروانه ولوی1 ، مسعود صفایی مقدم1
1- دانشگاه شهید چمران اهواز
2- دانشگاه شهید چمران اهواز ، j.hashemi@scu.ac.ir
چکیده:   (2037 مشاهده)
هدف : گام نخستین در بهبودبخشی به وضعیت نامطلوب و نابسامان یک جامعه، تغییر در سیستم آموزش و پرورش آن جامعه و تحول در اساس آن سیستم یعنی انسان است. بدین منظور پژوهش حاضر به استنتاج اصول تغییرات درونی مطلوب در ساحات درونی شخصیت افراد (باورها، احساسات و خواسته ها) پرداخته است تا افراد بتوانند با دریافت این آموزش ها و قرار دادن آنها به عنوان راهنمای عمل خویش، وضعیت مطلوبی در سطح فردی و اجتماعی فراهم آورند.
 روش: این پژوهش با بکارگیری صورت بازسازی‌شده­ی الگوی استنتاج عملی فرانکنا انجام شد. جامعه مورد تحلیل، منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن کریم به همراه تفاسیر  (نور و المیزان) بود که پس از متن خوانی و فیش برداری اطلاعات مورد نظر هدفمندانه گردآوری شدند.
 یافته ها: مطابق یافته های حاصله، برپایه قرآن کریم انسان به عنوان موجودی آزاد و مختار قادر است با انتخاب آگاهانه و مشتاقانه مسیر تغییر خود در جهت مطلوب را فراهم آورد و به قرب الی الله (هدف غایی) نائل آید.
نتایج: اصول مستخرج عبارتند از: باور به وجود خدای آگاه، اعتقاد به معاد، تغییر تدریجی و گام به گام، عاملیت معیارمند، آزادی، تکریم شخصیت انسان، مسئولیت پذیری، توجه جدی و فعالانه به فطرت، عبرت گیری، زمینه سازی برای  تغییر و رشد مطلوب، بکارگیری ابزار معرفت
واژه‌های کلیدی: تحلیلی استنتاجی، اصول تربیتی، تغییر، تغییر درونی مطلوب.
متن کامل [PDF 1429 kb]   (921 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1400/9/4 | ویرایش نهایی: 1401/9/17 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/4/25 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25
فهرست منابع
1. ققرآن کریم
2. باقری، خسرو (۱۳۸۶). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه
3. باقری، خسرو (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. جلد اول. تهران: علمی و فرهنگی
4. باقری، خسرو (1395). هویت علم دینی: نگاهی معرفت شناختی به نسبت دین با علوم انسانی.تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
5. حرعاملی، محمدبن حسن (1380). جهادالنفس وسائل الشیعه. ترجمه: علی افراسیابی، قم: نهاوندی
6. رشیدی، شیرین؛ کشاورز، سوسن؛ بهشتی، سعید و صالحی، اکبر (1396). ارائه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، (2):36-7
7. زرین جویی الوار، مریم و فیاض، شهیندخت (1396). بررسی رابطه بین روش های تربیتی مادران با مسئولیت پذیری دانش آموزان (با تأکید بر آموزه های تربیت اسلامی). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2 (2): 60-37
8. سلمان ماهینی، سکینه و فرامرز قراملکی، احد (1394). دلالت های تربیتی مفهوم قرآنی "شاکله" بر اساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 4(3): 57-35
9. صدر، سید محمدباقر (1369). سنت‌های اجتماعی و فلسفه تاریخ در مکتب قرآن. ترجمه: حسین منوچهری. تهران: رجاء
10. طباطبایی، سیدمحمد حسین (1391). تفسیر المیزان. ترجمه: سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی
11. عموری، نعیم و باوان پوری، مسعود (1393). تبیین و بررسی اراده و انواع آن در قرآن کریم (با تکیه بر اراده انسانی). پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین)، 17(5): 60-31
12. قرائتی، محسن (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن
13. کلینی، محمد بن یعقوب (1388 ق). اصول کافی. ترجمه: محمدباقر کمره ای. جلد اول، قم: اسوه
14. مبشری، محمدتقی؛ صفری، محمود و ملکی فارمد، مریم (1399). شناسایی مؤلفه های انگیزه بخش مناجات خمسه عشر بر انس دانش آموزان با خدا، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(4): 126-109
15. مکارم شیرازی، ناصر (1375). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه
16. ملکی، حسن (1390). شاخص های تربیت. تهران: آییژ



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها