[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
Identifying and Explaining the Characteristics of a Citizenship Education Curriculum in Elementary Grades 2: A Grounded-Theory Approach
سحر امیریان*1 ، مجید علی عسگری ، علی محبی
1- ، saharamirian070@gmail.com
چکیده:   (9 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش شناسایی و تبیین ویژگی‌های  برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی با رویکرد داده بنیاد است.
روش: این پژوهش دارای رویکردی کیفی و کمی) است که از نظر هدف، توسعه‌ای -کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه، کارشناسان برنامه‌ریزی درسی، کارشناسان آموزش‌وپرورش و مدیران و معلمان با سابقه دوره ابتدایی می‌باشد حجم نمونه 18 نفر بوده که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از نرم‌افزار NVIVO ویراست 11 و در بخش کمی با استفاده از نرم‌افزارهای Excel ویراست 2019 و Expert Choice ویراست 11 استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از کدگذاری باز داده‌های کیفی نشان داد کدهای استخراج‌شده مربوط به الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی شامل 85 کُد باز، 29 کدمحوری و 12 کد انتخابی می‌باشد که تشکیل‌دهنده الگوی  ویژگی‌های  برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی هستند. همچنین نتایج تحلیل  وزن کدهای انتخابی نشان میدهد که «هدف‌گذاری موثر» با وزن نسبی (100/0) در رتبه اول، «تعامل موثر و سازنده» با وزن نسبی (096/0) در رتبه دوم و «تقویت مهارت‌های اجتماعی» با وزن نسبی (095/0) در رتبه سوم اهمیت قرار دارند.
نتیجه‌گیری: آموزش‌وپرورش زمانی در رسیدن به اهداف و آرمان‌هایش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این امر میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینه شهروندی و نیز ارتقاء فرهنگ شهروندی. بنابراین بهتر است که این آموزش‌ها در برنامه‌های درسی مقاطع پایین‌تر تحصیلی به‌ویژه مقطع ابتدایی لحاظ شود و جزو اولویت‌های نظام آموزش‌وپرورش قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، تربیت شهروندی، دوره ابتدایی و داده بنیاد
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1404/3/19 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/5/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/20 | انتشار الکترونیک: 1404/5/20



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4725
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)