هدف:هدف پژوهش شناسایی و تبیین ویژگیهای برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی با رویکرد داده بنیاد است. روش:این پژوهش دارای رویکردی کیفی و کمی) است که از نظر هدف، توسعهای -کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه، کارشناسان برنامهریزی درسی، کارشناسان آموزشوپرورش و مدیران و معلمان با سابقه دوره ابتدایی میباشد حجم نمونه 18 نفر بوده که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از نرمافزار NVIVOویراست 11 و در بخش کمی با استفاده از نرمافزارهای Excel ویراست 2019و Expert Choiceویراست 11 استفاده گردید. یافتهها:نتایج حاصل از کدگذاری باز دادههای کیفی نشان داد کدهای استخراجشده مربوط به الگوی برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی شامل 85 کُد باز، 29 کدمحوری و 12 کد انتخابی میباشد که تشکیلدهنده الگوی ویژگیهای برنامه درسی تربیت شهروندی در دوره دوم ابتدایی هستند. همچنین نتایج تحلیل وزن کدهای انتخابی نشان میدهد که «هدفگذاری موثر» با وزن نسبی (100/0) در رتبه اول، «تعامل موثر و سازنده» با وزن نسبی (096/0) در رتبه دوم و «تقویت مهارتهای اجتماعی» با وزن نسبی (095/0) در رتبه سوم اهمیت قرار دارند. نتیجهگیری: آموزشوپرورش زمانی در رسیدن به اهداف و آرمانهایش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این امر میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینه شهروندی و نیز ارتقاء فرهنگ شهروندی. بنابراین بهتر است که این آموزشها در برنامههای درسی مقاطع پایینتر تحصیلی بهویژه مقطع ابتدایی لحاظ شود و جزو اولویتهای نظام آموزشوپرورش قرار گیرد.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: ساير موارد دریافت: 1404/3/19 | ویرایش نهایی: 1404/8/24 | پذیرش: 1404/5/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/8/24 | انتشار: 1404/5/20 | انتشار الکترونیک: 1404/5/20